PERANAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN PROSES BELAJAR MENGAJAR GURU IPS DI MTs.

Devi Apriyanti, Yoseph Thomas, Parijo .

Abstract


Abstract : This study aimed to determine the role of the school principal as an educator, as a supervisor and motivator in improving teaching and learning social studies teachers in schools. Darul Uloom Sungai Raya district. Kubu Kingdom West Kalimantan Province. The research method used is descriptive method with a form of case study research. The data in this study is qualitative data with other data sources that the principal and two teachers IPS. Research data collection techniques are direct observation, direct communication and documentary studies, with data collection tools such as check lists, interview and record sheets. Data processing techniques used are qualitative analysis. The results of data analysis showed that the role of the school principal as an educator, supervisor and motivator in improving teaching and learning social studies teacher has done so well is about 80-100%. It can be seen from the program-a program that has made ??the school principal to change and significant results in improving teaching and learning social studies teacher.

Keywords: Principal role, Teaching and Learning

Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peranan kepala sekolah sebagai pendidik, sebagai supervisor dan motivator dalam meningkatkan proses belajar mengajar guru IPS di MTs. Darul Ulum Sungai Raya Kab. Kubu Raya Provinsi Kalimantan Barat. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif dengan bentuk penelitian studi kasus. Data dalam penelitian ini adalah data kualitatif dengan sumber data yaitu Kepala Sekolah dan 2 orang guru IPS. Teknik pengumpulan data penelitian ini adalah observasi langsung, komunikasi langsung dan studi dokumenter, dengan alat pengumpulan datanya berupa daftar check, pedoman wawancara dan lembar catatan. Teknik pengolahan data yang digunakan adalah analisis kualitatif. Hasil analisis data menunjukkan bahwa peranan kepala sekolah sebagai pendidik, supervisor dan motivator dalam meningkatkan proses belajar mengajar guru IPS sudah terlaksana dengan sangat baik yaitu sekitar 80-100%. Hal ini dapat dilihat dari progam-program yang telah dilakukan kepala sekolah memberikan perubahan dan hasil yang signifikan dalam peningkatan proses belajar mengajar guru IPS.

Kata kunci : Peranan Kepala Sekolah, Belajar Mengajar


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i3.1382

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats