PENGGUNAAN MEDIA GAMBAR UNTUK AKTIVITAS PESERTA DIDIK DALAM PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM

Dayang Yurniati, Marzuki ., Sri Utami

Abstract


Abstrak: The problem of this study is that the activity of Natural Sciences II class Elementary School 09 East Pontianak found low activity in learning to use the media images of Natural Sciences. Sources of data in this study are the students and teachers in the learning process about the story using the pemecaham problem. The first instrument of this study is the researchers themselves who act as data collectors using the instrument in the form of supporting the observation sheet. Data analysis was performed by following the flow of data analysis which includes data collection, data reduction, data presentation, and conclusion. The results of the implementation of the act of learning with the use of media images on each cycle always increase that in the first cycle an average of 60.48% and the indicator on the second cycle indicator average 78.71%. The conclusion that the improvements of learning with media images done by classroom teachers using problem-solving methods have a positive effect, more interesting, intriguing, and the spirit of learning and facilitate students in solving problems Natural Sciences.

Masalah penelitian ini adalah bahwa kegiatan pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam kelas II Sekolah Dasar Negeri 09 Pontianak Timur didapati rendahnya aktivitas dalam pembelajaran mengunakan media gambar pada Ilmu Pengetahuan Alam. Sumber data dalam penelitian ini adalah peserta didik dan guru dalam proses pembelajaran soal cerita dengan menggunakan metode pemecaham masalah. Instrumen pertama penelitian ini adalah peneliti sendiri yang bertindak sebagai pengumpul data dengan menggunakan instrumen penunjang berupa lembar observasi. Analisis data dilakukan dengan mengikuti alur analisis data yang meliputi pengumpulan data, reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil pelaksanaan tindakan pembelajaran dengan penggunaan media gambar pada setiap siklusnya selalu mengalami peningkatan yaitu pada siklus I rata-rata indikator 60,48% dan pada siklus II rata-rata indikator 78,71%. Kesimpulan bahwa perbaikan pembelajaran dengan media gambar dilakukan oleh guru kelas menggunakan cara-cara pemecahan masalah memiliki dampak positif, lebih menarik, membangkitkan minat serta semangat belajar dan memudahkan peserta didik dalam menyelesaikan soal-soal Ilmu Penegetahuan Alam.

Keywords: Media Images, Learning of Natural Sciences


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i3.1369

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats