IMPROVING STUDENTS READING COMPREHENSION OF NARRATIVE TEXT THROUGH SUGGESTOPEDIA METHOD
Abstract
Abstract: This research was aimed at investigating the improvement of students ability of reading comprehension of narrative text using the suggestopedia method. The subject of this research was 40 students of the eleventh grade of SMA Bhayangkari Sungai Raya. The researcher applied classroom action research which has conducted into two cycles. The finding showed that the students reading comprehension of narrative text indicated the significant increase from the average score of reading comprehension within the two cycles (cycle 1 and 2). In average score of test, the achievement score was 63 for cycle 1 and 86 for cycle 2. From these results, this research indicated that suggestopedia method can improve the students reading comprehension of narrative text in teaching and learning process, particularly on the aspect of finding the main ideas (moral value).
Key Word: Improving, Reading Comprehension, Narrative text, Suggestopedia
method
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk melihat lebih jauh peningkatan kemampuan siswa dalam reading comprehension terutama untuk teks naratif menggunakan metode Suggestopedia. Penelitian ini dilaksanakan pada SMA Bhayangkari Sungai Raya. Subyek dari penelitian ini adalah 40 orang siswa kelas XI. Dalam melaksanakan penelitian ini, penulis menggunakan dua siklus (siklus 1 dan 2). Hasil temuan menunjukan bahwa pemahaman membaca siswa untuk teks naratif mengindikasikan peningkatan yang signifikan untuk skor rata-rata pemahaman membaca dimana diperoleh dalam dua siklus. Dalam skor rata-rata dari tes, skor pencapaian yang diperoleh adalah 63 untuk tes siklus 1 dan 86 untuk tes siklus 2. Dari hasil ini, penelitian ini mengindikasikan bahwa metode suggestopedia dapat meningkatkan/memperbaiki pemahaman membaca siswa dalam teks naratif khususnya pada aspek menemukan ide utama atau nilai moral dari sebuah teks naratif.
Kata Kunci : Meningkatkan, Kemampuan Membaca, Teks Naratif, Metode Suggestopedia
Full Text:
PDF ()DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i3.1334
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats