PENERAPAN METODE KOOPERATIF UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS PESERTA DIDIK PADA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM DI KELAS IV SEKOLAH DASAR NEGERI 41 TONYE SANGGAU

Netty Septiarni, Marzuki ., Sri Utami

Abstract


Abstrak: Judul penelitian ini adalah Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif pada pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam peserta didik kelas IV Sekolah Dasar Negeri 41 Tonye. Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan tentang penerapan model pembelajaran kooperatif dalam meningkatkan aktivitas peserta didik pada pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di kelas IV SDN 41 Tonye Sanggau. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif dengan bentu Penelitian Tindakan Kelas. Subjek dalam penelitian ini berjumlah 20 peserta didik. Hasil analisi data bahwa: 1) Perencanaan pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dengan penerapan metode kooperatif dapat meningkatkan aktivitas belajar di kelas IV Sekolah Dasar Negeri 41 Tonye Sanggau. 2) Pelaksanaan pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dengan penerapan metode kooperatif dapat meningkatkan aktivitas belajar di kelas IV Sekolah Dasar Negeri 41 Tonye Sanggau. 3) Aktifitas fisik peserta didik dengan penerapan metode kooperatif pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di kelas IV Sekolah Dasar Negeri 41 Tonye Sanggau sudah dapat dikategorikan baik. 4) Aktifitas mental peserta didik dengan penerapan metode kooperatif pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di kelas IV Sekolah Dasar Negeri 41 Tonye Sanggau sudah dapat dikategorikan baik. 5) Aktifitas emosional peserta didik dengan penerapan metode kooperatif pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di kelas IV Sekolah Dasar Negeri 41 Tonye Sanggau dapat dikategorikan baik.

Kata kunci: Aktivitas, Metode Pembelajaran

Abstract: The title of the study is "Application of Cooperative Learning in Natural Science lesson in class IV in SDN Tonye 41". This study aims to describe the implementation of cooperative learning to improve learning activities of students in the Natural Sciences in the class IV at SDN 41 Tonye Sanggau. The research method used is descriptive Classroom Action Research. Subjects in this study amounted to 20 learners. The results of the data analysis that: 1) Planning Natural Sciences learning with the application of the method to enhance cooperative learning activities in class IV SDN 41 Tonye Sanggau. 2) Implementation of the Natural Sciences learning with the application of the method to enhance cooperative learning activities in class IV SDN 41 Tonye Sanggau. 3) Physical activity learners with the implementation of cooperative learning methods of Natural Science in class IV SDN 41 Tonye Sanggau already be categorized as "good". 4) mental activity of learners with the implementation of cooperative learning methods of Natural Science in class IV SDN 41 Tonye Sanggau already be categorized as "good". 5) emotional activity learners with the implementation of cooperative learning methods of Natural Science in class SDN 41 Tonye Sanggau be categorized as "good".


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i3.1332

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats