PENINGKATAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA KONKRET DI KELAS I
Abstract
Abstrak : Penggunaan Media Konkret Meningkatkan Aktivitas Siswa Matematika Kelas I SDN 03 Sungai Pinyuh. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa dalam pembelajaran Matematika dengan penggunaan media konkret pada siswa kelas I SDN 03 Sungai Pinyuh. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif dengan bentuk penelitiannya adalah penelitian tindakan kelas. 1). aktivitas fisik sebesar 34,61% meningkat pada siklus II sebesar 60.57% terdapat selisih peningkatan sebesar 25,96% dikategorikan baik sekali. pada siklus I, 2) aktivitas mental sebsar 35,57% meningkat pada siklus II sebesar 58,65% terdapat selisih peningkatan sebesar 23,08% dikategorikan baik. Pada siklus I, 3) aktivitas emosional pada siklus I sebesar 32,41% meningkat pada siklus II sebesar 45,60% terdapat selisih peningkatan sebesar 13,19 dikategorikan baik sekali, 4) hasil belajar pada siklus I sebesar 56,92 meningkat pada siklus II yaitu sebesar 76,15. Peningkatan hasil belajar dengan menggunakan media konkret dari data awal sampai siklus 2 terdapat selesih peningkatan sebesar 19,23 dikategorikan baik sekali. Hal ini berarti pembelajaran Matematika dengan menggunakan media konkret dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa kelas I SDN 03 Sungai Pinyuh.
Kata Kunci : Ativitas Belajar, Hasil Belajar, Media Konkret.
Abstract : the Concrete Media Usage To level it Activity of Student Class Mathematics I SDN 03 Pinyuh's River. this Research have go to to to level it activity study student in Mathematics studying with the concrete media usage to student I SDN class 03 Pinyuh's River. the research Method that to be used is descriptive method with form its research is class action research. 1). physical activity as big as 34,61% to level to cycle II as big as 60.57% got the as big as leveling difference 25,96% to be categorized very good. to cycle I, 2) activity of mental sebsar 35,57% to level to cycle II as big as 58,65% got the as big as leveling difference 23,08% to be categorized good. To cycle I, 3) emotional activity to cycle I as big as 32,41% to level to cycle II as big as 45,60% got the as big as leveling difference 13,19 to be categorized very good, 4) studying result to cycle I as big as 56,92 to level to cycle II that is as big as 76,15. result Leveling study with to use it concrete media from data early until cycle 2 got selesih as big as leveling 19,23 to be categorized very good . this Matter mean Mathematics studying with to use it media concrete can to level it activity and result study student of class I SDN 03 Pinyuh's River.
Key Word : A tivitas Study, studying Result, Concrete Media.
Full Text:
UntitledDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v5i1.13144
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats