PENGARUH STATUS SOSIAL EKONOMI KELUARGA TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN AKUNTANSI DI SMA
Abstract
Abstark : Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh status sosial ekonomi keluarga terhadap motivasi belajar siswa dalam pembelajaran akuntansi kelas XI di SMA Taman Mulia. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif dengan bentuk studi hubungan. Sampel penelitian ini adalah 34 siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan peneliti adalah teknik komunikasi tidak langsung dengan alat pengumpul data berupa angket dan teknik studi dokumenter. Adapun pengolahan dan analisis data menggunakan analisis deskriptif persentase dan Analisis Regresi Linier Sederhana dengan bantuan komputer SPSS versi 22. Hasil Analisis data menunjukkan bahwa terdapat pengaruh status sosial ekonomi keluarga terhadap motivasi belajar siswa dalam pembelajaran akuntansi kelas XI di SMA Taman Mulia sebesar 13,2% sedangkan sisanya dipengaruhi oleh variabel lain.
Kata Kunci : Status Sosial Ekonomi Keluarga, Motivasi
Abstract : This research aims to know influence socioeconomic status of the family against students’ motivation in learning accounting class XI in of Taman Mulia high school. The research method used is descriptive method to from association studies. The sampel of the research is 34 students. Data collection techniques used by researchers is the technique of indirect communication with a data collector in the form of a questionnaire and documentary study techniques. As for the processing and use of data analir percentage descriptive analysis and linear regression analysis with the help of a computer sedergana SPSS version 22. Results of the data analysis shows that there are significant socio-economic status of the family against students’ motivasion in learning accounting class XI in of Taman Mulia high school about 13,2% while the rest is influenced by other variables.
Keywords : Family Socioeconomic Status, Motivation
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i12.12990
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats