PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPA DENGAN MENGGUNAKAN METODE KERJA KELOMPOK DI SD
Abstract
Abstrak: Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPA dengan menggunakan metode kerja kelompok pada Siswa Kelas V SDN 06 Kuala Sambeh. Metode yang digunakan metode deskriptif, dengan teknik pengumpulan datanya adalah teknik observasi langsung dan teknik pengukuran, sedangkan alat pengumpulan datanya mempergunakan lembar observasi dan tes. Hasil belajar siswa pada pembelajaran IPA dengan menggunakan metode kerja kelompok meningkat, dimana jumlah perolehan hasil belajar siswa pada siklus I adalah 830 rata-rata 69,17. hasil belajar siswa siklus II adalah 1180 rata-rata 98,33. selisih perolehan hasil belajar siswa siklus I dan siklus II 29,16. Kemampuan guru dalam merencanakan pembelajaran juga mengalami peningkatan, pada siklus I skor diperoleh 14,46 rata-rata skor 2,89. Pada siklus II jumlah skor 17,27 dengan rata-rata 3,45, meningkat 0,56. Kemampuan guru dalam melaksanakan pembelajaran IPA dengan menggunakan metode kerja kelompok meningkat, siklus I skor 10,22, rata-rata 2,56. siklus II skor 14,22. Rata-rata 3,56, meningkat sebesar 1,0.
Kata Kunci : Metode kerja Kelompok, Ilmu Pengetahuan Alam.
Abstract: This study aimed to describe the learning outcomes of students in learning science by using group work in Class V SDN 06 Kuala Sambeh. The method used descriptive method, with the data collection technique is the technique of direct observation and measurement techniques, while the data collection tool to use observation and tests.
Student learning outcomes in learning science by using group work increases, wherein the amount of the acquisition of learning outcomes of students in the first cycle was 830 on average 69.17. student learning outcomes second cycle is the average 1180 98.33. difference acquisition of student learning outcomes cycle I and cycle II 29.16. The ability of teachers to plan learning also increased, in the first cycle was obtained 14.46 scores an average score of 2.89. In the second cycle a total score of 17.27 with an average of 3.45, an increase of 0.56. The ability of teachers in implementing the learning science by using group work increases, the cycle I score of 10.22, an average of 2.56. Cycle II score of 14.22. An average of 3.56, an increase of 1.0.
Keywords: Group working methods, Natural Sciences.
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i12.12974
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats