PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA MENGGUNAKAN MEDIA KERUCUT BILANGAN DI SEKOLAH DASAR

Suriana ., K.Y. Margiati, Siti Halidjah

Abstract


Abstrak : Tujuan penelitian ini untuk mendeskrifsikan peningkatan hasil belajar siswa dalam melakukan penjumlahan dan pengurangan bilangan sampai 500 mengunakan media kerucut bilangan pada mata pelajaran matematika kelas II di  Sekolah Dasar Negeri 16 Nahaya Kecamatan Ngabang. Metode yang digunakan adalah metode deskritif bersifat kualitatif. Prosedur dalam penelitian ini menggunakan tahapan perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi dan refleksi. Hasil penelitian menunjukan bahwa (1) kemampuan guru dalam merancang pembelajaran pada siklus I skor rata-rata 2,85 dan siklus II skor rata-rata 3,38 peningkatannya 0,53. (2) kemampuan guru dalam melaksanakan pembelajaran pada siklus I skor rata-rata 2,84 dan siklus II skor rata-rata 3,34 peningkatanya 0,5. Dan (3) hasil belajar siswa pada pembelajaran matematika dengan materi melakukan penjumlahan dan pengurangan bilangan sampai 500 pada siklus I rata-rata 52,12 dan siklus II rata-rata 67,27  peningkatannya 15,15

Kata Kunci : Media Kerucut Bilangan, Pembelajaran Matematika

 

Abstract: The purpose of this study was to describe improving student learning outcomes in doing addition and subtraction of numbers up to 500 cones media using numbers in mathematics class II State Elementary School 16 Nahaya District of Ngabang. The method used is descriptive method is qualitative. The procedure in this study using the stages of planning, action, observation and reflection. The results showed that (1) the ability of teachers in designing learning in the first cycle an average score of 2.85 and the second cycle an average score increase of 0.53 3.38. (2) the ability of teachers in implementing the learning cycle I average score of 2.84 and the second cycle an average score of 3.34 peningkatanya 0.5. And (3) the results of student learning in mathematics with matter do addition and subtraction of numbers up to 500 in the first cycle an average of 52.12 and an average second cycle improvement 67.2715.15
Keywords: Media Cones Numbers,  Learning Mathematics


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i12.12972

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats