PENGGUNAAN MEDIA KONKRET DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI SEKOLAH DASAR

. Sukani, Hery Kresnadi, Mastar Asran

Abstract


Abstrak: Tujuan penelitian ini dilakukan untuk mendeskripsikan penggunaan media konkret pada pembelajaran matematika untuk meningkatkan hasil belajar siswa di kelas 3 Sekolah Dasar Negeri 15 Tebedak. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif. Penelitian ini bersifat kolaboratif. Subjek dalam penelitian ini adalah guru kelas sebagai peneliti dan seluruh siswa kelas 3. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembelajaran matematika menggunakan media konkret mengalami peningkatan pada setiap siklus. Penelitian ini dilaksanakan dalam dua siklus. Terdapat peningkatan hasil belajar pada siklus I yaitu 61,33 meningkat menjadi 81,33 pada siklus II. Selisih peningkatan dari siklus I ke siklus II sebesar 20,00. Dengan demikian penggunaan media konkret dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran matematika.

 

Kata Kunci: Media Konkret, Pembelajaran Matematika.

Abstract: The purpose of this research is to describe the use of concrete media on learning mathematics to improve student learning outcomes in grade 3 State Elementary School 15 Tebedak. The method used is descriptive method. This research is collaborative. Subjects in this study is the class teacher as researcher and all students in grade 3. The results showed that the learning of mathematics using concrete media has increased in each cycle. This study was conducted in two cycles. There is an increased learning outcomes in the first cycle is 61.33 increased to 81.33 in the second cycle. The difference increased from cycle I to cycle II of 20.00. Thus the use of concrete media can improve student learning outcomes in mathematics.

 

Keywords: Concrete Media, Mathematics Learning,


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i12.12958

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats