PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA MENGGUNAKAN TEKNIK JARIMATIKA DI SEKOLAH DASAR NEGERI
Abstract
Abstrak: Matematika wajib diajarkan kepada anak usia dini. Namun kenyataannya, kemampuan berhitung siswa masih rendah. Sehingga diperlukan cara untuk meningkatkan kemampuan berhitung siswa, salah satunya dengan teknik Jarimatika. Penelitian ini bertujuan untuk membuktikan bahwa teknik Jarimatika benar-benar dapat meningkatkan nilai hasil belajar siswa. Bentuk penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas. Setiap Siklus meliputi kegiatan Perencanaan, Pelaksanaan, Pengamatan, dan Refleksi. Pada Siklus I digunakan pembelajaran dengan teknik Jarimatika, materi operasi hitung tentang perkalian sampai 20, dan pada Siklus II dilanjutkan dengan pembelajaran teknik Jarimatika tentang materi operasi hitung perkalian 21-30. Hasil penelitian menunjukan bahwa: guru mampu merancang RPP dan mampu melaksanakan pembelajaran dengan teknik Jarimatika tentang materi operasi hitung dengan baik setelah mengacu pada Standar Kompetensi dan Kompetensi Dasar dalam Silabus. Terdapat peningkatan hasil belajar siswa, setelah diadakan pembelajaran dengan teknik Jarimatika, yaitu pada Siklus I nilai rata-rata hasil belajar siswa sebesar 52, dan pada siklus II nilai rata-rata hasil belajar siswa meningkat menjadi 66.
Kata Kunci: Matematika, Teknik Jarimatika
Abstract: Mathematics shall be taught to early childhood. But in reality, the numeracy skills of students is still low. So, we need a way to improve it, one of them is with Fingerithmetic techniques. This study aims to prove that the Fingerithmetic technique can actually increase the value of student learning outcomes. This research is a form of classroom action research. Each cycle includes Planning, Implementation, Observations and Reflections. In the first cycle of learning techniques used Fingerithmetic with Multiplication operation up to 20, and in Cycle II, still followed by learning technique of the Fingerithmetic about multiplication operation 21-30. The results showed that: The teacher is able to design the Lesson plan and able to carry out the study with the Fingerithmetic technique operations well after referring to the Competency Standards and Basic Competence in the Syllabus. There is an increase in student learning outcomes, after learning the Fingerithmetic technique held, on the first cycle of learning method, the average value of student learning outcomes at 52, and in the second cycle, the average value of student learning outcomes increased to 66.
Keywords: Learning Outcomes, Mathematics, and Fingerithmetic Technique
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i12.12951
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats