PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MEDIA GAMBAR PADA PELAJARAN IPA DI SEKOLAH DASAR

Chatarina Patrisia Kleden, Syamsiati ., Endang Uliyanti

Abstract


Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mendapatkan informasi yang akurat untuk meningkatkan hasil belajar  siswa pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam menggunakan media gambar pembelajaran ciri-ciri makhluk hidup di kelas III Sekolah Dasar Negeri 03 Bakuan Kecamatan Lembah Bawang Kabupaten Bengkayang. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif. Terdapat peningkatan hasil belajar siswa dari sikus I sebesar 61, kemudian meningkat menjadi 79 pada siklus II. Selisih peningkatan dari siklus I ke siklus II sebesar 18. Dengan demikian skor rata-rata hasil belajar siswa pada siklus I dinyatakan belum tuntas karena tidak mencapai Kriteria Ketuntasan Minimum (KKM) sebesar 65, kemudian pada siklus II dinyatakan tuntas. Pada kemampuan guru dalam merencanakan pembelajaran ciri-ciri makhluk hidup pada siklus I memperoleh skor 2,27 meningkat menjadi 3,29 pada siklus II, selisih 1,02. Sedangkan skor pada kemampuan guru melaksanakan pembelajaran ciri-ciri makhluk hidup pada siklus I adalah 2,55 meningkat menjadi 3,4 pada siklus II, selisih 0,85.

 

Kata kunci: Hasil Belajar, Media Gambar, IPA

Abstract: The purpose of this study is to get the accurate information to improve students’ learning result in science teaching through picture media about live creature characteristic study in class III State-owned Elementary School 03 Bakuan Lembah Bawang Subdistrict Bengkayang Regency. The method of this research used is the descriptive method. There is increased of students’ learning result in the first cycle is 61, and then increased up to 79 in the second cycle. Thus the score of the subjection mean of students’ learning result in the first cycle is clarify not complete yet because it is not getting up to the Minimum Exhaustiveness Criteria (MEC) is 65, thus in the second cycle is clarify completed. At the teacher’s capability of learning planning about live creature characteristic in the first cycle is 2,27 is increased up to 3,29 in the second cycle, there is a difference 1,02. Whereas the score of the teacher’s compability in teaching about live creature characteristic in the first cycle is 2,55 is increased up to 3,4 in the second cycle, there is a difference 0,85

 

Key words: Learning result, Picture Media, Science


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i12.12933

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats