PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN IPA MENGGUNAKAN METODE INKUIRI DI SEKOLAH DASAR
Abstract
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendapatkan kejalasan tentang Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam menggunakan Metode Inkuiri di Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 03 Tempoak Kecamatan Menjalin Kabupaten Landak. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode inkuiri. Hasil penelitian siklus I berupa hasil belajar siswa mencapai rata-rata 61,12 dengan ketuntasan 44,45%. Sedangkan pada penelitian siklus II hasil belajar siswa mencapai rata-rata 91,12 dengan ketuntasan 94,45%. Berdasarkan hasil penelitian dan pembahasan dapat disimpulkan bahwa hasil pembelajaran yang menggunakan metode inkuiri pada materi Wujud benda dan Sifatnya dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam. Saran yang diberikan adalah dalam kegiatan pembelajaran guru diharapkan dapat menerapkan metode pembelajaran yang bervariasi, menarik dan sesuai dengan materi yang hendak disampaikan agar para siswa lebih bersemangat lagi mengikuti pembelajaran.
Kata Kunci : Metode Inkuiri, Pembelajaran IPA
Abstract: This study aims to gain clarity on Improving Student Results on learning of Natural Sciences using inquiry methods in Class IV State Elementary School 03 Tempoak Establish District of Porcupine District. The method used in this research is the method of inquiry. Results of the first cycle of research in the form of student learning outcomes reached an average of 61.12 with 44.45% completeness. While in the second cycle studies of student learning outcomes reached an average of 91.12 with 94.45% completeness. Based on the results of research and discussion, it can be concluded that the learning outcomes using the inquiry method on the material Being the object and nature can improve student learning outcomes in study Natural Sciences. The advice given is in the learning activities of teachers are expected to apply the learning methods are varied, interesting and appropriate to the material to be delivered so that students are more excited again following study.
Keywords: Methods Of Inquiry, Learning Science
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i12.12793
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats