PENINGKATAN HASIL BELAJAR PKn MENGGUNAKAN MODEL KOOPERATIF TIPE STAD DI KELAS VI SD
Abstract
Abstrak: Penelitian ini dilaksanakan dengan tujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran PKn pada materi nilai-nilai juan juang dalam proses perumusan pancasila pada siswa kelas VI Sekolah Dasar Negeri 50 Nanga Gonis. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif. Penelitian ini menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe STAD dengan pendekatan kualitatif. Jenis penelitian yang digunakan yaitu penelitian tindakan kelas terhadap 16 orang siswa kelas VI. Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan hasil belajar siswa dengan model pembelajaran kooperatif tipe STAD pada siklus I jumlah siswa yang mencapai nilai KKM sebanyak 5 orang siswa atau 31,25% sedangkan pada siklus II jumlah siswa yang nilainya mencapai nilai KKM meningkat menjadi 16 orang siswa atau 100%. Kesimpulan dari penelitian ini adalah dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe STAD dapat meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran PKn.
Kata Kunci : Hasil Belajar, Kooperatif STAD, PKn
Abstract : The research was conducted with the aim of improving student learning outcomes in teaching Civics on material values juan fighting in the formulation of Pancasila in the sixth grade students of State Elementary School 50 Nanga Gonis. The method used is descriptive method. This study uses a cooperative learning model type STAD with a qualitative approach. This type of research is research class action against 16 students of class VI. The results showed an increase in student learning outcomes with STAD type of cooperative learning model in the first cycle the number of students who reach the KKM much as 5 students or 31.25%, while in the second cycle the number of students that reached the KKM increased to 16 students or 100 %. The conclusion of this study is to use the model type STAD cooperative learning can improve student learning outcomes in learning civics.
Keywords: Results Learning, Cooperative STAD, Civics
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i12.12684
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats