PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MENGGUNAKAN METODE LATIHAN KELAS IV SEKOLAH DASAR

. Muslimah, Syamsiati ., Tahmid Sabri

Abstract


Abstrak: Tujuan Penelitian ini adalah untuk mendapatkan informasi tentang peningkatan hasil belajar siswa pada pembelajaran  Matematika menggunakan metode latihan dikelas IV Sekolah Dasar Negeri 48 Kedomba. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dengan bentuk penelitian PTK serta sifat penelitian kolaboratif. Hasil penelitian untuk skor kemamapuan guru merencanakan pembelajaran pada siklus I rata – rata yang diperoleh: 3,05, siklus II 3,56 sehingga dapat disimpulkan ada peningkatan 0,51. Kemampuan guru dalam melaksanakan pembelajaran pada siklus I nilai yang diperoleh 3,01, siklus II 3,53, ada peningkatan 0,52. Hasil belajar siswa siklus I nilai rata – rata yang diperoleh 51,12 dan pada siklus II rata – rata nilai yang diperoleh sebesar 65,55, ada peningkatan 14,43. Penggunaan metode latihan pada pembelajaran Matematika dapat meningkatkan hasil belajar siswa.

 

Kata Kunci: Hasil Belajar, Matematika, Metode Latihan

Abstract: This research target is to get of the information about make-up of result learn the student Mathematics of study use the method of practice of class of IV of Elementary School Country 48 Kedomba. This Research use the descriptive method with the form of research PTK and also the nature of research kolaboratif. Result of research for the score of capabillity teacher of plan the study at cycle I average score obtained: 3,05, cycle II 3,56 inferential so that there is improvement 0,51. Ability learn in executing of study cycle of I value by obtained 3,01, cycle II 3,53, there improvement is 0,52. Result learn the student of cycle I assess to average score by obtained 51,12 and cycle II average score the value by obtained equal to 65,55, there improvement is 14,43. use of practice Method at Mathematics study can improve the result learn student.

 

Keyword: Result Learn The, Mathematics, Practice Method


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i12.12683

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats