PENINGKATAN AKTIVITAS PESERTA DIDIK DALAM PEMBELAJARAN TEMATIK MENGGUNAKAN MEDIA GAMBAR DI SEKOLAH DASAR
Abstract
Abstract : Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatan aktivitas peserta didik dalam pembelajaran tematik melalui media gambar. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif, dan bentuknya menggunakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Penelitian ini dilaksanakan di Sekolah Dasar Negeri 19 Sei-Laki dengan sampelnya berjumlah 28 orang. Sedangkan alat yang digunakan dalam penelitian menggunakan observasi, tes, dan dokumentasi.
Berdasarkan hasil penelitian, maka dapat dikemukakan bahwa terdapat peningkatan aktivitas peserta didik (aktivitas fisik, mental dan emosional) dalam pembelajaran tematik dengan menggunakan media gambar di kelas I SD Negeri 19 Sei-Laki Kecamatan Mempawah Hulu dari siklus I ke siklus III mengalami peningkatan sebesar 46,43 poin (61,91%) dengan kategori sangat tinggi.
Kata Kunci: Aktivitas, Media Gambar, Pembelajaran Tematik
bstract: The aim of this study is to increase the activity of learners in thematic learning through media images. The method used is descriptive qualitative, and shape using Action Research. This research was conducted at the State Elementary School 19 Sei-Laki with the sample amounted to 28 people. While the tools used in the study using observation, testing, and documentation. Based on the research results, it can be argued that there is increased activity of learners in thematic learning by using media images in the first grade Elementary School 19 Sei-Laki District of Mempawah Hulu from the first cycle to the third cycle increased by 46.43 points (61.91%) with a very high category.
Keywords: Activities, Media Image, Learning Thematic
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i12.12615
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats