PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN IPA MENGGUNAKAN METODE INKUIRI DI SEKOLAH DASAR
Abstract
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah model pembelajaran inkuiri pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dapat meningkatkan aktivitas belajar peserta didik. Penelittian ini menggunakan model pembelajaran Inkuiri dengan jenis Penelitian Tindakan Kelas. Metode dalam penelitian tindakan kelas ini menggunakan metode deskriptif, dengan teknik pengumpulan datanya adalah teknik observasi langsung dan teknik pengukuran, sedangkan alat pengumpulan datanya mempergunakan lembar observasi dan tes. Aktivitas belajar peserta didik dalam pelaksanaan tindakan mengamati siklus I 61,11% dan siklus II 88,88% mengklasifikasi siklus I 55,56% dan siklus II 88,88% mengkomunikasikan siklus I 61,11% dan siklus II 86,11% menyimpulkan siklus I 66,67% dan siklus II 91,66% Dengan perolehan hasil pelaksanaan tindakan tersebut, maka peneliti dapat menyimpulkan bahwa penggunaan model pembelajaran inkuiri dapat meningkatkan aktivitas belajar peserta didik dan perolehan hasil yang optimal dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di kelas V SD Negeri 04 Batu Ampar Tahun pelajaran 2015/2016.
Kata Kunci : Aktivitas Belajar Siswa, Inkuiri, IPA.
Abstract: The purpose of this research is to know, whether the model of inquiry learning at science can improve student’s learning activities. This research uses inquiry learning model with classroom action research is descriptive method, the data colkted with a direct observation and measurement tecnique, while the data collection tool use observation sheets and test. Student’s learning activities to observe the first cycle is 61,11% and the second cycle is 88,88%, to classify the first cycle is 55,56% and second cycle is 88,88%, to comunicate the first cycle is 61,11% and the second cycle is 86,11%, to conclude the first cycle is 66,67% and the second cycle is 91,66%. Wiht the acquisition of the result of the implementation of the action, then research can conclude that the use of inquiry learning model can improve student’s learning activities and learbing outcomes of student’s in teaching science in fourth grade SDN 04 Batu Ampar on academic year 2015/2016
Keyword: Student's learning activities, Inquiry, science.
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i11.12450
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats