PENGARUH PERAN KEPALA SEKOLAH SEBAGAI PENDIDIK, PEMIMPIN DAN ADMINISTRATOR TERHADAP MOTIVASI KERJA GURU SMP

Dwija Suwignyo, Mohammad Asrori, Herculanus Bahari Sindju

Abstract


This research aims to reveal: (1) Principal Role as Educator, Leader, and Administrator of SMP Negeri at Bengkayang District; (2) Teachers Work Motivation of SMP Negeri at Bengkayang District; (3) The Influence of Principal Role as Educator, Leader, and Administrator Toward Teachers Work Motivation of SMP Negeri at Bengkayang District. This research using correlation design. Subject of research are 200 teachers who selected using simple random sampling. Data was collected using questionnaire with five scale Likert-type and analyzed by descriptive analysis, partial correlation, and multiple regression. The results of multiple regression analysis showed that there is a positive influence jointly the Principal role as an educator, leader, and administrator toward the teachers work motivation with a correlation coefficient Ry (1,2,3) = 0.7750; with Fhitung = 225.104 and effective contribution 77,50%.

Keywords: Educator, leader, administrator, teachers work motivation.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengungkap: (1) peran Kepala Sekolah SMP Negeri di Kabupaten Bengkayang sebagai pendidik, pemimpin, dan administrator; (2) tingkat motivasi kerja guru SMP Negeri di Kabupaten Bengkayang; dan 3) pengaruh peran Kepala Sekolah SMP Negeri di Kabupaten Bengkayang sebagai pendidik, pemimpin, dan administrator terhadap motivasi kerja guru SMP Negeri di Kabupaten Bengkayang. Penelitian ini merupakan penelitian korelasi. Subjek penelitian adalah 200 orang guru yang dipilih menggunakan cara acak sederhana. Pengumpulan data menggunakan angket dengan model skala likert 5 sikap. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis deskriptif, analisis regresi sederhana, dan analisis regresi ganda.Hasil analisis regresi ganda menunjukkan bahwa terdapat pengaruh yang positif secara bersama-sama peranan kepala sekolah sebagai pendidik, pemimpin, dan administrator terhadap motivasi kerja guru dengan koefisien korelasi Ry(1,2,3) = 0,7750; dengan Fhitung = 225,104 dan sumbangan efektif 77,50%.

Kata Kunci: Pendidik, pemimpin, adminstrator, motivasi kerja guru.


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i3.1232

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats