PENGGUNAAN MODEL KOOPERATIF TIPE KEPALA BERNOMOR UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR SDN 15 PONTIANAK UTARA

Syf Aisya, M Nasrun, M Chiar

Abstract


Abstrak: Keberhasilan proses pembelajaran tercermin dari prestasi belajar yang dicapai peserta didik. Dari data awal penelitian ini, peserta didik tidak termotivasi untuk belajar, peserta didik sulit memahami materi yang disampaikan, kurang aktif , guru lebih mendominasi dalam pembelajaran.

Metode dalam penelitian ini adalah metode deskriptif. Untuk mendeskrisikan penerapan model kooperatif tipe kepala bernomor dalam meningkatkan hasil belajar tentang konsep struktur dan fungsi bagian tumbuhan setelah diadakan kegiatan model dalam pembelajaran IPA di kelas II SDN 15 Pontianak Utara.

Hasil penelitian perencanaan pembelajaran dengan model kooperatif tipe kepala bernomor dapat meningkatkan hasil belajar antara Siklus I dan Siklus II. RPP telah dirancang berdasarkan KTSP, Silabus dan Peraturan Menteri no. 41 tahun 2007. serta dapat meningkatkan aktivitas belajar, aktivitas fisik, mental dan emosional pada peserta didik.

Kata Kunci: Model, Pembelajaran Kooperatif, Tipe Kepala Bernomor, Hasil Belajar

Abstract: The success of learning process measure bay study achievement reached by student. From this early data research, student are difficult to understand material which is taught. Less active, teacher is more dominate in learning process.

The method of this reasearch is descriptive method. To describe the application of cooperative model type numbered head to increase study achievement about structure concept and the function of plant parts after model activity is being kold in Natural Science learning at class II SDN 15 North Pontianak.

Research result shows the lesson plan waith cooperative model type numbered head is able to increase study achievement between Cycle I and Cycle II. The lesson plan has designed based on KTSP, sylabus and Minister Rule No.41 year 2007.Also able to increase study activity, physical active, mental and emotional of student.

Keyword: Model, Cooperativ Learning. Type Numbered Head, Student Result.



Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i3.1229

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats