PEMBELAJARAN STRUKTUR TUMBUHAN DAN FUNGSINYA MENGGUNAKAN METODE INKUIRI DI KELAS IV SEKOLAH DASAR NEGERI 02 BENUA KAYONG KETAPANG

Supardi F34210125, Siti Halidjah, Kartono .

Abstract


Abstrak. Pembelajaran Struktur Tumbuhan Dan Fungsinya Menggunakan Metode Inkuiri Di Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 02 Benua Kayong Ketapang. Tujuan penelitian ini untuk meningkatkan kualitas dan hasil belajar siswa menggunakan metode inkuiri pada materi struktur tumbuhan dan fungsinya di kelas IV SDN 02 Benua Kayong Ketapang. Jenis penelitian adalah deskriptif, dengan bentuk Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang bersifat kolaboratif. Hasil penelitian menunjukkan kualitas pembelajaran struktur tumbuhan dan fungsinya mengalami peningkatan yang signifikan, ditandai jumlah skor 30 dengan rata-rata 2,73 dengan kategori cukup, meningkat pada siklus 2 menjadi jumlah skor 41 dan rata-rata 3,64 dengan kategori baik. Terdapat peningkatan hasil belajar siswa pada siklus I sebanyak 14 orang (53,85%) dan pada siklus 2 menjadi 23 orang (88,46%), atau mengalami kenaikan sebesar 64,29%.

Kata Kunci : kualitas pembelajaran, struktur tumbuhan, metode inkuiri

Abstract. Plant Structure and Function Learning Using Inquiry Methods in Elementary School Fourth Grade 02 Benua Kayong Ketapang. The purpose of this study to improve the quality and outcomes of student learning using inquiry methods in plant structure and function of matter Elementary School Fourth Grade 02 in class IV Benua Kayong Ketapang. Type of research is descriptive, the form of Classroom Action Research (CAR), which is collaborative. The results showed the quality of learning the structure and function of plants has increased significantly, marked the total score of 30 with an average of 2.73 with enough categories, increases in cycle 2 a total score of 41 and an average of 3.64 with either category. There is an increase in student learning outcomes in the first cycle as many as 14 people (53.85%) and in cycle 2 to 23 people (88.46%), or an increase of 64.29%.


Keywords: quality of learning, the structure of plants, methods of inquiry


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i3.1217

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats