PENGGUNAAN MEDIA REALITA TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI SEKOLAH DASAR
Abstract
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisa seberapa besar pengaruh penggunaan media realita terhadap hasil belajar siswa dalam pembelajaran sifat-sifat bangun datar di kelas V. Metode penelitian yang digunakan adalah metode eksperimen semu dengan rancangan penelitian yang digunakan adalah Nonequevalent Control Group Design. Sampel dalam penelitian ini adalah 56 siswa. Hasil analisis data menunjukkan bahwa hasil belajar siswa pada post-tes di kelas eksperimen memberikan pengaruh sebesar 85,36. Dengan perbedaan skor rata-rata post-test siswa sebesar 0,68. Hal ini berarti penggunaan media realita pada pembelajaran sifat-sifat bangun datar memberikan pengaruh sedang terhadap hasil belajar siswa kelas V Sekolah Dasar Negeri 34 Pontianak Kota.
Kata kunci : Pengaruh, Media Realita, Hasil belajar
Abstract: This study aims to analyze how much influence media use reality to the learning outcomes of students in learning the properties of flat wake up in class V. The method used is a quasi experimental method to the study design used is Nonequevalent Control Group Design. The sample in this study is 56 students. The result showed that student learning outcomes in post-test in the experimental class effect of 85.36. With the difference in the average score of students post-test of 0.68. This means that the use of the media reality in the wake of learning the properties of the flat effect on learning outcomes were fifth grade students of State Elementary School 34 Pontianak City.
Keywords : Effects, Media Realia, learning outcomes.
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i11.12134
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats