ANALISIS KESULITAN PEMAHAMAN KONSEPTUAL SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL PADA MATERI PELUANG DI MAN SANGGAU

Fitri Novi Astuti, Edy Yusmin, Dede Suratman

Abstract


Abstrak : Tujuan dalam penelitian ini adalah “Mendeskripsikan kesulitan pemahaman konseptual yang dialami siswa dalam menyelesaikan soal pada materi peluang di kelas XI IPS MAN Sanggau” dan “Mendeskripsikan penyebab kesulitan pemahaman konseptual dalam menyelesaikan soal pada materi peluang di kelas XI IPS MAN Sanggau”. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif dengan bentuk penelitian studi kasus. Subjek yang dipilih dalam penelitian ini adalah 6 subjek yang diambil secara acak di kelas XI IPS MAN Sanggau. Alat pengumpulan data yang digunakan adalah tes tertulis yang berbentuk essay dan pedoman wawancara tidak terstruktur. Dari hasil analisis data yang diperoleh kesulitan dan penyebab kesulitan pemahaman konseptual yang dialami siswa. Kesulitan tersebut meliputi kesulitan pada tahap penyelesaian, kesulitan menentukan rumus, kesulitan menyatakan isi dari soal dan kesulitan membedakan antara permutasi dan kombinasi. Faktor penyebab diantaranya tidak menguasai konsep permutasi, tidak menguasai konsep faktorial serta tidak mengusai konsep perkalian atau pembagian.

Kata Kunci    : Analisis Kesulitan, Pemahaman Konseptual, Peluang

Abstrack : The purpose of research “To describe the difficulty of conceptual understanding students to answer the question of “Probabilty” in the XI IPS MAN Sanggau”, and “To describe the causes of the difficulty of conceptual understanding to answer the question of “Probability” in the class of XI IPS MAN Sanggau” The method of this research is Descriptive research method with case study. The subjects in this research are six students who were grade in the class of XI IPS MAN Sanggau. The tools of data collecting are written test with essay from and unstructured interview instrument. From the result of data analysis shows that the difficulties which are experienced by the students are the difficulty on solve, and difficulty on deciding the formula, the difficulty on indicating the contents of the question, and the difficulty on differentiating between permutation and combination. The causing factors are the students did not master the concept of permutation factorial and the multiplication and division.

Keywords : Difficulties analysis, Conceptual understanding, Probability


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i10.11971

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



JPPK:  Journal of Equatorial Education and Learning

indexed by:

          

              


Journal of Equatorial Education and Learning  published by

[Teaching and Education
, Tanjungpura University
, Pontianak, West Kalimantan, Indonesia.

CP : 081253684719

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed  under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons