A STUDY ON STUDENT’S ENGLISH SPEAKING PROBLEMS IN SPEAKING PERFORMANCE

Dea Aries Fitriani, Rahayu Apriliaswati, Wardah .

Abstract


Abstract: This research focuses on student’s English speaking problems and the aim of this research is to find out the most dominant problem in speaking performance faced by the third semester students of English Education Study Program of FKIP Tanjungpura University Pontianak in their speaking performance. The research method used in this research is the descriptive method. The writer uses questionnaire and video recording as the tools of data collection. From the questionnaire findings, psychological problems is the most dominant problem faced by the third semester students of English Education Study Program of FKIP Tanjungpura University Pontianak with mean percentage 20.70%; lack of self-confidence 20.11% and anxiety 21.27%.  It is followed by linguistic problems with mean percentage 19.53%; grammar 22.16%, vocabulary 20.19%, and pronunciation 16.25%. In conclusion, psychological problems is the most dominant problem faced by the third semester students of English Education Study Program of FKIP Tanjungpura University Pontianak.

Keywords: speaking problems, linguistics problems, psychological problems

 

Abstrak: Penelitian ini berfokus pada masalah-masalah mahasiswa dalam berbicara bahasa Inggris dan tujuan dari penelitian ini adalah untuk menemukan masalah paling dominan dalam berbicara bahasa Inggris yang di hadapi oleh mahasiswa semester tiga Program Studi Bahasa Inggris FKIP Universitas Tanjungpura Pontianak dalam performa wicara. Metode penelitian yang di gunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian deskrsiptif. Penulis menggunakan angket dan rekaman video sebagai alat pengumpulan data. Dari temuan penelitian ini, masalah-masalah psikologis adalah masalah-masalah paling dominan yang dihadapi oleh mahasiswa semester tiga Program Studi Bahasa Inggris FKIP Universitas Tanjungpura Pontianak dengan persentase rata-rata 20.70%; dimana kurang percaya diri 20.11% dan kecemasan 21.27%. Sedangkan masalah-masalah linguistik memperoleh persentase rata-rata 19.53%; tata bahasa 22.16%, kosakata 20.19%, dan pelafalan 16.25%. Kesimpulannya, masalah-masalah psikologis adalah masalah-masalah paling dominan yang dihadapi oleh mahasiswa semester tiga Program Studi Bahasa Inggris FKIP Universitas Tanjungpura Pontianak.

Kata Kunci: Masalah-masalah berbicara, Masalah-masalah linguistik, Masalah-masalah psikologis


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.26418/jppk.v4i9.11345

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats