PENGGUNAAN METODE EKSPERIMEN DALAM PEMBELAJARAN IPA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI SEKOLAH DASAR
Abstract
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas III SD Negeri 04 Manis Mata Ketapang.Variabel tindakan yang digunakan dalam penelitian ini metode eksperimen. Penelitian ini adalah penelitian deskriptif dalam bentuk penelitian tindakan kelas. Subjek penelitian adalah peneliti sebagai guru dan siswa kelas III SD Negeri 04 Manis Mata Ketapang tahun pelajaran 2014/2015 yang berjumlah 12 siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi langsung dan tes tertulis yaitu penilaian hasil belajar siswa. Dari hasil analisis didapatkan bahwa hasil belajar dalam pembelajaran IPA dengan Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM 70) pada siswa mengalami peningkatan dapat diketahui dari hasil belajar siswa pada siklus 1 jumlah penilaian hasil belajar 760 (63) meningkat pada penilaian hasil belajar siklus 2 jumlah nilai meningkat 820 (68) dan lebih meningkat lagi pada siklus 3 menjadi 910 (76).
Kata Kunci: Peningkatan Hasil Belajar, Metode Eksperimen
Abstract: This research aims to improve student learning outcomes III SD class 04 Manis Mata Ketapang. Variable measures used in this study experimental method. This research is descriptive research in the form of classroom action research. The research subjects were researchers as teachers and students in grade 04 Manis Mata Ketapang school year 2014/2015, amounting to 12 students. Data collection techniques used are direct observation and written test that assessment of student learning outcomes. Of the results of the analysis in getting that learning outcomes in learning IPA with minimal completeness criteria (KKM 70) on students has increased can be in the know of the learning outcomes of students in cycles 1 the amount of assessment of learning outcomes 760 (63) increases in the assessment of learning outcomes 2 cycle number increased value 820 (68) and more to increase again in cycle 3 becomes 910 (76).
Keywords: Improvement Of Learning Outcomes, The Experimental Method
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i7.10750
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats