PENINGKATAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR FISIKA MELALUI STRATEGI PEMBELAJARAN DAN LKS BERBASIS PREDICT-OBSERVE-EXPLAIN DI SMP
Abstract
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa melalui strategi pembelajaran dan LKS berbasis Predict-Observe-Explain (POE) pada materi Hukum Archimedes di kelas VIIIA SMP Negeri 2 Sanggau. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas (PTK) yang dilakukan dalam dua siklus dengan dua kali pertemuan. Setiap siklusnya terdiri dari empat tahapan yaitu perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah 30 siswa. Pengumpulan data meliputi lembar observasi dan tes. Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan aktivitas belajar siswa yang berada pada kategori aktif dan sangat aktif dari siklus I ke siklus II sebesar 6,66% yaitu dari 66,67% menjadi 73,33%. Aktivitas yang meningkat berpengaruh terhadap hasil belajar siswa mencapai KKM meningkat dari siklus I ke siklus II sebesar 3,33% yaitu sebesar 90% menjadi 93,33%.
Kata kunci : Aktivitas, Hasil, Predict-Observe-Explain
Abstract: The purpose of this research is to improve students' learning activity and the result through LKS and learning strategy based on Predict-Observe-Explain (POE) on Archimedes Law in class VIIIA of SMP Negeri 2 Sanggau. This research is a Classroom Action Research (CAR) which done in two cycle with two meetings. Every cycle has four steps, planning, implementing, observing, and reflecting. The subject of this research are 30 students from the destined class. In collecting the data the researcher used observation paper and test item. The result shows that there is an improvement in students' learning activity in the active stage and very active stage from 1st cycle to the 2nd cycle that is 6,66%, from 66,67% to 73,33%. This improvement affecting the result if students' learning activity to reach the KKM from the 1st cycle to the 2nd cycle that is 3,33%, from 90% to 93,33%.
Keyword: Activity, Result, Predict-Obsserve-Explain.
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i6.10476
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats