PENGARUH STRATEGI PEMBELAJARAN INKUIRI TERHADAP DAYA MATEMATIS DAN DISPOSISI MATEMATIS SISWA DI SMP
Abstract
Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh strategi pembelajaran inkuiri terhadap daya matematis dan disposisi matematis siswa di SMP. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah pra-ekperimental dengan rancangan penelitian yang digunakan adalah One-Group Pretest-Posttest Design. Sampel dalam penelitian ini adalah satu kelas dari lima kelas dengan cara cluster random sampling yaitu kelas VIII A. Berdasarkan rata-rata skor pre-test dan rata-rata skor post-test teridentifikasi adanya peningkatan daya matematis siswa setelah diberikan perlakuan pembelajaran inkuiri pada materi sistem koordinat di kelas VIII A yaitu dari 4,08 (pre-test) menjadi 5,821 (post-test) dari skor maksimal 8,00. Dari hasil perhitungan data angket disposisi matematis siswa diketahui bahwa siswa setuju terhadap strategi pembelajaran inkuiri pada materi sistem koordinat dikelas VIII A.
Kata kunci : Inkuiri, Daya Matematis, Disposisi Matematis
Abstract: The purpose of this study was to determine the effect of the inquiri learning strategy on power of mathematical and mathematical disposition in junior high school students. The method used in this research is pre - experimental study with a One group pretest posttest design. The sample in this study is one class out of five classes eighth grade. Based on the average pre-test score and the average post-test scores are identified that there is improved students' mathematical power after inquiry learning strategies in the subject matter of system coordinates in class VIIIA that is 4.08 ( pre - test ) to 5.821 ( post-test ) out of a maximum score of 8.00. From result of students' mathematical disposition questionnaire known that students agree to inquiry learning strategies in the subject matter of coordinate system in class VIIIA.
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i5.10019
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats