PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN KOMIK ELEKTRONIK MELAN (MENGENAL IKLAN) PADA SUB MATERI IKLAN

Nurmala Nurmala, Legi Elfitra, Ahada Wahyusari, Harry Andheska, Isnaini Leo Shanty, Fabio Testy Ariance Loren, Suhardi Suhardi, Dody Irawan

Abstract


 

The aim of this research is to develop a learning media for Electronic Comics MELAN (Getting to Know Advertising), which will be used by Class VIII students of SMP Negeri 1 Tanjungpinang in the 2023/2024 academic year. Type of R&D research, using the 4D model. Electronic comics that can be accessed via the web and applications are digital products developed in this research. This  media has been evaluated by two experts, namely a material expert and a media expert. The small group trial consisted of six students and the large group trial consisted of thirty eight students. Qualitative and quantitative descriptive methods were used to analyze the data in this research. The results showed that 91.25% of media had "very valid" criteria for media and 82% with "very valid" criteria for material. Testing on students obtained an average of 90% with the criteria "very practical" by the small group and an average of 88% with the criteria "very practical" by the large group.

 

 

Abstrak

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengembangkan sebuah media pembelajaran Komik Elektronik MELAN (Mengenal Iklan), yang akan digunakan oleh siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Tanjungpinang pada tahun pelajaran 2023/2024. Jenis penelitian R&D, mengunakan model 4D. Komik elektronik yang dapat diakses melalui web dan aplikasi adalah produk digital yang dikembangkan dalam penelitian ini. Media ini telah dievaluasi oleh dua ahli yaitu ahli materi dan ahli media. Uji coba kelompok kecil terdiri dari enam siswa dan uji coba kelompok besar terdiri dari tiga puluh delapan siswa. Metode deskriptif kualitatif dan kuantitatif dipakai  menganalisis data pada penelitian ini. Hasil penelitian, sejumlah  91,25% media memiliki kriteria "sangat valid" untuk media dan 82% dengan kriteria "sangat valid" untuk materi. Uji coba pada siswa memperoleh sejumlah 90% dengan kriteria “sangat praktis” oleh kelompok kecil dan 88% dengan kriteria “sangat praktis” oleh kelompok besar.

 

 

 


Keywords


Pengembangan; media pembelajaran; siswa

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. PT. Rineka Cipta.

Ina Magdelana. (2021). Tulisan Bersama Tentang Media Pembelajaran SD. Jejak Publisher.

Indriana, D. (2011). Ragam Alat Bantu Media Pengajaran. KAKTUS.

Jalinus, N., & Ambiyar. (2016). Media dan Sumber Pembelajaran.

Mulyatiningsih, E. (2012). Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Alfabeta.

Nur Syaharani, A., Andheska, H., Testy Ariance Loren Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, F., Maritim Raja Ali Haji, U., Raya Dompak, J., Tanjungpinang, K., & Riau, K. (2023). VALIDITAS DAN KEPRAKTISAN MODUL TEKS TANGGAPAN MENGGUNAKAN TEKNIK 5W+1H KELAS IX SEKOLAH MENENGAH PERTAMA. Jurnal Edukasi Khatulistiwa Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(2). https://doi.org/10.26418/ekha.v6i2.68215

Sugiyono. (2018). Penelitian Kuantitatif. Alfabeta.

Sugiyono. (2022). METODE PENELITIAN DAN PENGEMBANGAN (Research and Development/ R&D). ALFABETA.




DOI: https://doi.org/10.26418/ekha.v7i2.82227

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

PUBLISHED BY:

FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN (FKIP) UNIVERSITAS TANJUNGPURA

Jurnal Edukasi Khatulistiwa : Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia 

e-ISSN : 2621-3788 (Online)

p-ISSN : 2656-1956 (Print)

Mailing Address

FKIP Universitas Tanjungpura
Jl. Prof. Dr. Hadari Nawawi, Pontianak 78124
Telp: (0561) 740144 Kotak Post 1049
website: http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpbsi
email: jpbsi@untan.ac.id

Indexed by

ROAD: the Directory of Open Access scholarly ResourcesBielefeld Academic Search Engine (BASE)Dimensions

 

 

Email: hemry@untan.ac.id

     

  Creative Commons License

View My Stats