Strategi Peningkatan Kualitas Pelayanan Publik pada Dinas Penanaman Modal dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu Kabupaten Melawi

Rikka Septiandini

Abstract


ABSTRACT

This research aimed to know the quality of service delivery. Assessment of the quality of service delivery is carried out by various institutions, one of which is the Ombudsman. DPMPTSP Melawi Regency is one of the OPD service providers that occupies the red zone in an assessment conducted by the Indonesian Ombudsman of West Kalimantan Province. To know the reason why red report cards on the quality of DPMPTSP Melawi Regency and provide input in the form of strategies to improve service quality, This aimed use qualitative method, using service dimention theory, then analyzed with SWOT analysis and again measured against the theory of service quality improvement strategies. The results of the research show 4 outlines of strategies that can be done by using strengths to take advantage of opportunities, take advantage of opportunities to overcome weaknesses, use strengths to avoid threats, and minimize weaknesses to avoid threats. The resulting strategy is very useful for improving the quality of service delivery in DPMPTSP Melawi Regency.

Keywords: Service, Strategy, Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats


Full Text:

PDF

References


Referensi

Alfisyahrin, Muhammad, 2018. Peningkatan Kualitas Pelayanan Publik Di Indonesia. Jakarta : Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Gibson, J.L., Ivancevich, J.M dan Donnelly, J.H., 1996. Perilaku Organisasi, Struktur dan Proses. Terjemahan Djarkasih. Jakarta : Erlangga.

Hunger, J. David., Wheelen, Thomas L. (1996). Manajemen Strategis (Diterjemahkan oleh Julianto Agung). Yogyakarta: Penerbit ANDI Yogyakarta.

Hardiyansyah, 2018. Kualitas Pelayanan Publik (Edisi Revisi). Yogyakarta : Gava Media.

Ibrahim, A., 2008. Teori dan Konsep Pelayanan Publik serta Implementasinya.

Bandung : Mandar Maju.

LAN., 2004. Sistem Administrasi Negara Kesatuan Republik Indonesia (SANKRI).

Buku 3. Jakarta : LAN

Lovelock, C.H & Wright, L.K., 2005.Manajemen Pemasaran Jasa. Jakarta : PT. Indeks kelompok Gramedia.

Lovelock, C.H., 2011. Service Marketing : People, technology, Strategy. Pearson Education India.

Mulyadi, Deddy, 2018. Studi Kebijakan Publik dan Pelayanan Publik. Bandung : CV. Alfabeta.

Moenir., A.S., 2010. Manajemen Pelayanan Umum di Indonesia. Jakarta : Bumi Aksara.

Moleong, Lexy. 2011. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.

Pamudji, S., 1994. Profesionalisme Aparatur Negara Dalam Meningkatkan Pelayanan Publik. Jakarta : IIP.

Rasyid, M.R., 2000. Makna Pemerintahan : Tinjauan dari Segi Etika dan Kepemimpinan. Jakarta Pusat : Mutiara Sumber Widya.

Ratminto dan Winarsih, AS., 2007. Manajemen Pelayanan Pengembangan Model Konseptual, Penerapan Citizen’s Charter dan Standar Pelayanan Minimal. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Peraturan Pemerintah :

Undang-Undang Nomor 25 Tahun 2009 tentang Pelayanan Publik.

Undang-Undang Nomor 34 Tahun 2003 tentang Pembentukan Kabupaten Melawi dan Kabupaten Sekadau di Provinsi Kalimantan Barat

Peraturan Menteri Pemberdayaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi Republik Indonesia Nomor 1 Tahun 2015 tentang Pedoman Evaluasi Kinerja Penyelenggraan Pelayanan Publik

Peraturan Menteri Dalam Negeri Nomor 20 tahun 2008 tentang Pedoman Organisasi dan Tata Kerja Unit Pelayanan Terpadu di Daerah.




DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jpasdev.v1i2.43466

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.