EFEKTIVITAS PRAKTIKUM KANCING GENETIKA TERHADAP HASIL BELAJAR PSIKOMOTORIK PESERTA DIDIK PADA MATERI PEWARISAN SIFAT

Eka Apriyanti, Herlina Herlina, Adriani Adriani

Abstract


The concept of inheritance of traits in living things is one of the biology materials that students learn in class IX. Based on the results of interviews with students at Makassar National Junior High School, many students experience difficulties and misconceptions in understanding the concept of genetics (inheritance of traits), such as the misunderstanding of genotive and phenotypic traits that are considered the same. Genetic button practicum is used to facilitate students in understanding the concept of the material taught. This research aims to determine the effectiveness of genetic button practicum on students' psychomotor learning outcomes in inheritance material in SMP Nasional Makassar. The design used in this research is the design of One-Shot Case Study.  While the sample of this research is the class IX B SMP Nasional Makassar by the number of students is 33 students.  Determination of the sample was conducted using simple random sampling technique. The instrument used in this study is in the form of a guide sheet practicum and performance assessment. The results of the analysis show that the first practice is classical completeness 88% and the ratio of classical effectiveness is 117.3% and in the second practicum the classical completeness is 85% and the ratio of effectiveness is classically 113.3%. This means that the use of genetic button practical is effective in the psychomotor abilities of student in learning biology in inheritance material at SMP Nasional Makassar.


Keywords


Genetic buttons; Practicum; Psychomotor learning outcomes

Full Text:

PDF

References


Daradjat, Z. dkk. (2014). Metode Khusus Pengajaran Agama Islam. Jakarta: Bumi Aksara.

Djamarah, S. B. (2022). Psikologi Belajar (1st ed.). Jakarta: Rineka Cipta.

Dwijayanti, G. dan S. W. (2004). Keterampilan Proses Siswa SMU Kelas II Pada Pembelajaran Kesetimbangan Kimia Melalui Metode Praktikum. Makalah. Jurusan Pendidikan Kimia FPMIPA Universitas Pendidikan Indonesia.

Hasmiati, J. M. M. K. (2017). Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Pertumbuhan Dan Perkembangan Dengan Metode Praktikum. Biotek, 5(1).

Kuntjojo. (2012). Metode Penelitian. Jakarta: Raja Grafindo.

Kurniasih, R. (2014). Efektivitas Pelaksanaan Praktikum Sistematika Hewan Vertebrata Di Laboratorium Biologi Ums Ditinjau Dari Penggunaan Lembar Kerja Mahasiswa Jurnal Publikasi. Thesis. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Murniati, & Noviyanti, E. (2012). Metode Praktikum Untuk Melatih Kemampuan Psikomotorik Siswa Pada Materi Tekanan dan Getaran di Kelas VIII SMP N 1 Kayuagung. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan. Pasca Sarjana Universitas Sriwijaya, Indralaya

Musdalifa. (2022). Penggunaan Media Kancing Genetika Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Materi Pewarisan Sifat Peserta Didik Kelas IX SD-SMP Satap Negeri 13 Kabaena Tengah Musdalifa SD-SMP Satap N 13 Kabaena Tengah. Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas dan Sekolah, 2(4).

Rustaman, N. (2011). Peranan Praktikum dalam Pembelajaran Biologi. FPMIPA IKIP. Universitas Pendidikan Indonesia.

Sagala, S. (2013). Konsep dan Makna Pembelajaran. Jakarta: Alfabeta.

Sholihah, I. Z. (2022). Efektivitas Pembelajaran Biologi Berbasis Praktikum terhadap Hasil Belajar Kognitif dan Keterampilan Proses Sains pada Materi Sistem Respirasi di MA NU Mazro’atul Huda Karanganyar Demak. IAIN.

Sri Muriani, A. (2017). Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Pada Materi Genetika Dengan Media Kancing Menggunakan Model Numbered Head Together (NHT) Improving Student Learning Activities in Genetic Materials with a Buttons Media Using Numbered Head Together (NHT) Model. In Jurnal Inovasi Pendidikan Sains (Vol. 8, Issue 1).

Sudjana, N. (2010). Cara Belajar Siswa Aktif dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Suryaningsih, Y. (2017). Pembelajaran Berbasis Praktikum Sebagai Sarana Siswa Untuk Berlatih Menerapkan Keterampilan Proses Sains Dalam Materi Biologi. Jurnal Bio Educatio, 2(2), 49–57.

Sutami, E. (2014). Hubungan Antara Penilaian Kinerja Dan Hasil Belajar Pada Konsep Cahaya Dengan Metode Eksperimen. Jakarta: Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatulah.

Wahyuni, N. (2012). Analisis Rasio Untuk Mengukur Kinerja Pengelolaan Keuangan Daerah Kota Malang. EL MUHASABA: Jurnal Akuntansi (e-Journal), 1(1). https://doi.org/10.18860/em.v1i1.1879

Yuniarti, B., Fatmaryanti, S. D., & Maftukhin, A. (2014). Pengembangan Instrumen Penilaian Psikomotorik pada Pelaksanaan Praktikum Fisika Siswa Kelas X SMA Negeri 5 Purworejo Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Radiasi (Vol. 5, Issue 1).




DOI: https://doi.org/10.26418/gm.v42i2.71952

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Guru Membangun



Diterbitkan Oleh:

Ikatan Keluarga Alumni FKIP Universitas Tanjungpura

Pontianak

This work is licensed under CC BY-NC 4.0