DEVELOPMENT OF WATER DISTRIBUTION AND WATER VOLUME PRACTICUM TOOLS USING THE YF-S401 FLOW SENSOR ON DYNAMIC FLUID MATERIALS IN SENIOR HIGH SCHOOL
Abstract
This study aims to: 1) develop practical teaching aids for discharge and water volume using a flow sensor YF-S401 and Arduino Uno, 2) determine the feasibility of teaching aids, and 3) determine students' perceptions of the teaching aids that have been made. developed. The research method used is Research and Development with the ADDIE model which includes Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. However, the research and development carried out is still limited to the development stage. The instruments used in this study were: 1) media expert and material expert validation sheets to test the feasibility of teaching aids and guidebooks, and 2) student perception sheets to determine students' responses to teaching aids and guidebooks. The results showed that the flow rate and water volume practicum teaching aids using the YF-S401 flow sensor along with the guidebook were feasible to use in the learning process.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
(Undang-undang Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional (Vol. 18, Issue 1, pp. 22–27).
Abdurrahman, A. (2016). Pemanfaatan Science In Box dalam Pembelajaran Berbasis Inkuiri di SMP untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Fluida Statis. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(2), 205–212. https://doi.org/10.24042/jipfalbiruni.v5i2.120
Alfiyah, S., Bakri, F., Program Studi Pendidikan Fisika, R., & Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, F. (2016). Pengembangan Set Praktikum Fluida Dinamis untuk Sekolah Menengah Atas (SMA) Kelas XI. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 2(2), 47–56. https://doi.org/10.21009/1.02207
Ariyati, E. (2012). Pembelajaran Berbasis Praktikum Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 1(2). https://jurnal.untan.ac.id/index.php/PMP/article/view/194
Dewi, M. L., Budi, A. S., & Budi, E. (2015). Pengembangan Modul Praktikum Fisika Berbasis Data Logger Untuk SMA. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal), 4, SNF2015-II-169–172. https://doi.org/10.21009/03
Direktorat Pembinaan, S. (2011). Panduan Pembuatan Alat Peraga Fisika Sederhana Untuk SMA. Indonesia : Direktorat Pembinaan S.M.A Direktorat Jenderal Pendidikan Menengah Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Tahun 2011.
Emda, A. (2017). Laboratorium Sebagai Sarana Pembelajaran Kimia Dalam Meningkatkan Pengetahuan Dan Ketrampilan Kerja Ilmiah. Lantanida Journal, 2(2), 218–229. https://doi.org/10.22373/LJ.V2I2.1409
Finawan, A., & Mardiyanto, A. (2011). Pengukuran Debit Air Berbasis Mikrokontroler AT89S51. E-Journal Politeknik Negeri Lhokseumawe, 8(1). http://jurnal.pnl.ac.id/wp-content/plugins/Flutter/files_flutter/13842278122.AidiFinawandanAriefMardiyanto.pdf
Ginting, W. G. (2017). Rancang Bangun Alat Ukur Debit Air Berbasis Mikrokontroler Arduino Uno dengan Menggunakan Sensor YF-S201(Doctoral dissertation). https://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/3802
Hanafi, H. (2017). Konsep Penelitian R&D Dalam Bidang Pendidikan. Saintifika Islamica: Jurnal Kajian Keislaman, 4(2), 129–150. https://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/saintifikaislamica/article/view/1204
Husniyah, R., Husniyah, R., & Prabowo, P. (2022). Development of Arduino-Based Flowmeter Sensor Props for Measuring Water Flow in Dynamic Fluid Materials. Prisma Sains : Jurnal Pengkajian Ilmu Dan Pembelajaran Matematika Dan IPA IKIP Mataram, 10(3), 427–442. https://doi.org/10.33394/j-ps.v10i3.5192
Jelita, Y., Handayani, D., & Amida, N. (2021). Pengembangan Kit (Komponen Instrumen Terpadu) Praktikum Kimia Berbasisguided Inquiry Pada Materi Asam Basa. Alotrop, 5(2), 149–158. https://doi.org/10.33369/ATP.V5I2.17120
Kartini, K. S. (2018). Deskripsi Perkembangan Keterampilan Dasar Kerja Laboratorium Kimia Siswa SMA Negeri 1 Singaraja. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 6(1), 21–31. https://doi.org/10.33394/HJKK.V6I1.1596
Kemendikbud. (2017). Kelengkapan dan Kelayakan Buku Teks Kurikulum 2013. Jakarta: Pusat Penelitian Kebijakan Pendidikan dan Kebudayaan, Balitbang, Kemendikbud.
Mahayani, S., Irwandani, I., Yuberti, Y., & Widayanti, W. (2018). Kotak Pop-Up Berbasis Problem Solving: Pengembangan Media Pembelajaran Pada Materi Cahaya Dan Alat-Alat Optik Untuk Kelas VIII SMP. Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 9(2), 98–108. https://doi.org/10.26418/JPMIPA.V9I2.25847
Marscella, F. A., Komikesari, H., Fakhri, J., & Dewi, P. S. (2019). Termoskop dan Pendingin Udara Sederhana: Pengembangan Alat Peraga Fisika Untuk Pembelajaran Fisika. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 2(3), 333–343. https://doi.org/10.24042/ijsme.v2i3.4359
Nurfajrihana, K. A., Wahyuningsih, D., & Fauzi, A. (2022). Pengembangan Alat Peraga Fisika dengan Waterflow Sensor pada Materi Asas Kontinuitas untuk Siswa SMA Kelas XI. Jurnal Materi Dan Pembelajaran Fisika, 12(1), 14. https://doi.org/10.20961/JMPF.V12I1.60299
Nurhidayati, N. (2017). Analisis Pelaksanaan Praktikum Pada Pembelajaranbiologi Peserta Didik Kelas XI dI SMAN 7 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2015/2016. (Doctoral disertation, IAIN Raden Intan Lampung).
Ornek, F., Robinson, W. R., & Haugan, M. P. (2008). What Makes Physics Difficult?. International Journal of Environmental and Science Education, 3(1), 30–34.
Rahmani, Y., Hamdani, D., & Risdianto, E. (2022). Pengembangan alat peraga eksperimen fisika dasar 1 pada materi viskositas fluida. Amplitudo: Jurnal Ilmu Pembelajaran Fisika, 1(2), 128–137.
Rizki, F., Rizki, F., Gunawan, I., & Amirudin, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Problem Solving Menggunakan Lectora Inspire. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 3(1), 79–86. https://doi.org/10.24042/ijsme.v3i1.5059
Sari, K., Djudin, T., Program, E. O., Pendidikan, S., Fkip, F., & Pontianak, U. (2018). Integrasi Remediasi Miskonsepsi Dalam Pembelajaran Fluida Dinamis Menggunakan Pendekatan Konseptual Interaktif DI SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 7(5). https://doi.org/10.26418/JPPK.V7I5.25814
Sari, O. B. M., Risdianto, E., & Sutarno, S. (2020). Analisis Kebutuhan Pengembangan LKPD Berbasis Poe Berbantuan Augmented Reality untuk Melatihkan Keterampilan Proses Dasar pada Konsep Fluida Statis. Pendipa Journal of Science Education, 4(2), 85–93. https://doi.org/10.33369/PENDIPA.4.2.85-93
Shidqi, M. I. M., & Anggaryani, M. (2020). Pengembangan Alat Peraga Berbasis Sensor Flowmeter Untuk Menerapkan Persamaan Kontinuitas Pada Materi Fluida Dinamis | IPF: Inovasi Pendidikan Fisika. Inovasi Pendidikan Fisika. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/inovasi-pendidikan-fisika/article/view/34012
Siagian, H., Siagian, H. D. R., Sirait, M., & Juliani, R. (2022). Pengembangan Alat Peraga Indeks Bias DI SMA. Jurnal Pendidikan Fisika, 11(1), 6–10. https://doi.org/10.24114/jpf.v11i1.30346
Sintia, W., Hamdani, D., & Risdianto, E. (2018). Rancang Bangun Sistem Monitoring Kelembaban Tanah dan Suhu Udara Berbasis GSM SIM900A Dan Arduino Uno. Jurnal Kumparan Fisika, 1(2 Agustus), 60–65. https://doi.org/10.33369/JKF.1.2.60-65
Siti Nurjanah, P., Al Hakim, Y., & Setyadi Kurniawan, E. (2017). Pengembangan Alat Peraga Kalor Jenis pada Pokok Bahasan Suhu Dan Kalor Berbasis Arduino. Radiasi : Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, 10(1), 11–17. http://jurnal.umpwr.ac.id/index.php/radiasi/article/view/183
Solehudin. (2016). Eksplorasi Kesulitan Siswa terhadap Prinsip Kontinuitas Fluida dan Persamaan Bernoulli untuk Pengembangan Instrumen Tes FDT. Seminar Nasional Jurusan Fisika Fmipa Um 2016. 3–6.
Sudjana, N. (2010). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. //library.fmipa.uny.ac.id/opac/index.php?p=show_detail&id=4467&keywords=
Sudjiono, A. (2010). Pengantar Statistik Pendidikan – Anas Sudijono. 428. https://www.rajagrafindo.co.id/produk/pengantar-statistik-pendidikan/
Sukayati, & Agus. (2012). Pemanfaatan Alat Peraga Matematika Dalam Pembelajaran Di SD. Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Peningkatan Mutu Pendidik Dan Tenaga Kependidikan Pusat Pengembangan Dan Pemberdayaan Pendidik Dan Tenaga Kependidikan (PPPPTK) Matematika Yogyakarta, 94.
Sungkono, S. (2012). Pengembangan Intrumen Evaluasi Media Modul Pembelajaran. Majalah Ilmiah Pembelajaran, 8(2). https://journal.uny.ac.id/index.php/mip/article/view/3201
Surahman, E., & Surjono, H. D. (2017). Pengembangan adaptive mobile learning pada mata pelajaran biologi SMA sebagai upaya mendukung proses blended learning. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1), 26–37. https://doi.org/10.21831/JITP.V4I1.9723
Tegeh, I. M., & Kirna, I. M. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Metode Penelitian Pendidikan Dengan ADDIE Model. Jurnal Pendidikan, 11(1), 16.
Utomo, B., Yulita, N., Setyaningasih, D., Eng, M., & Iqbal, M. (2020). Kendali Robot Lengan 4 DOF Berbasis Arduino Uno Dan Sensor MPU-6050. Simetris: Jurnal Teknik Mesin, Elektro Dan Ilmu Komputer, 11(1), 89–96. https://doi.org/10.24176/SIMET.V11I1.3699
Wahyuningsih, F. T., Hakim, Y. Al, & Ashari, A. (2019). Pengembangan Alat Peraga Pengukur Debit Air Menggunakan Sensor Flow Berbasis Arduino Sebagai Media Pembelajaran Fluida. Radiasi : Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, 12(1), 38–45. https://doi.org/10.37729/RADIASI.V12I1.31
Wardhany, R. P. K. (2014). Media Video Kejadian Fisika Dalam Pembelajaran Fisika DI SMA (Pokok Bahasan Kinematika Gerak Lurus). Repository Universitas Jember, https://repository.unej.ac.id/xmlui/handle/123456789/57328
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jpmipa.v14i2.65291
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Abstracted/Indexed by:
PUBLISHED BY:
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Tanjungpura
Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License