THE EFFECT OF SSCS LEARNING MODEL WITH METAPHOR APPROACH ON MATHEMATICS PROBLEM SOLVING ABILITY IN REVIEW OF STUDENTS' LEARNING STYLES

Elfa Latifatul Janah, Netriwati Netriwati, Rany Widyastuti

Abstract


This study aims to determine whether there is an effect of the SSCS learning model with a metaphorical approach and PBL learning on mathematical problem-solving abilities in terms of learning styles. This research is a type of Quasy Experiment Design. The population in this study were students of class VIII at SMP N 09 Tulang Bawang Tengah, the sampling method used a simple random sampling technique. The data in this study were collected using tests and questionnaires. Hypothesis testing using analysis of variance of two unequal cells with a significance level of 5%. The prerequisite tests in this study include the normality test and the homogeneity test using SPSS which were carried out before testing the hypothesis. The results of the analysis obtained that p-value (sig.) = 0.037 <0.05 then H0 was rejected, p-value (sig.) = 0.035 <0.05 then H_0 was rejected, p-value (sig.) = 0.732 < 0, 05 then H0 is accepted so that, the results of the analysis in this study are (1) there is an effect of the SSCS learning model with a metaphorical approach and PBL model learning on mathematical problem-solving abilities. (2) there is an effect of visual, audio, and kinesthetic learning styles on mathematical problem-solving abilities. (3) there is no interaction between learning model factors and learning styles on mathematical problem-solving abilities.


Keywords


: Learning Style; SSCS Learning Model; Metaphorical ApproachAmiliya Nisaul Khusna, Sunismi, I. N. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika melalui Metode Pembelajaran Whole Brain Teaching (WBT) Ditinjau Dari Gaya Belajar David KOLB Pada Materi

Full Text:

PDF

References


Al-hamzah, I. N. F. & Awalludin, S. A. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau dari Gaya Belajar Siswa di Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2246–2254.

Amiliya, Khusna N., & Sunismi, I.N. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika melalui Metode Pembelajaran Whole Brain Teaching (WBT) Ditinjau dari Gaya Belajar David KOLB pada Materi Segiempat. Jurnal Pendidikan Matematika, 14(9), 14-20.

Argarini, D. F. (2018). Analisis Pemecahan Masalah Berbasis Polya pada Materi Perkalian Vektor Ditinjau dari Gaya Belajar. Matematika dan Pembelajaran. Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 6(1), https://doi/10.33477/mp.v6i1.448.

Astuti, N. P. E. F., Suweken, G. & Waluyo, D. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Search, Solve, Create, and Share (SSCS) terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Banjar. Jurnal Pendidikan Matematika Undiksha, 9(2), 84-95.

Elpriska, Hartoyo, A. & Bistari (2018). Bahan Ajar Matematika Realistik Materi Kubus dan Balok Untuk Sekolah Menengah Pertama. Pontianak: UNTAN.

Fitriyani, D. (2019). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Melalui Media Tangram pada Materi Sifat Bangun Datar Tema 8 Subtema 2 Pembelajaran 6 Kelas III B Mi Darun Najah Kloposepuluh Sidoarjo. 2019. https: digilib.uinsby.ac.id.

Fransiska, C. (2019) Penerapan Metode Drill Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau dari Gaya Belajar Peserta Didik Kelas VIII MTs Al-Muhajirin Panjang, Progress in Retinal and Eye Research. Doctoral dissertation. UIN Raden Intan Lampung.

Hartanti, P. S. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Melalui Model Pembelajaran Seacrh, Solve, Create and Share (Sscs) Menggunakan Media Lkpd Pada Materi Penyajian Data Untuk Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Kepanjen. JPM : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 62-68. https://doi/10.33474/jpm.v4i2.2617.

Jannah, W. (2017) Penerapan Model Search, Solve, Create, Dan Share (SSCS) dengan Menggunakan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Doctoral dissertation. UIN Ar- Raniry Darussalam Banda Aceh

Kurniati, T., & Kurniawan, R. A. (2017). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT dan Gaya Belajar Model Vark Terhadap Hasil Belajar Kimia Sekolah pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Kimia. Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 8(2), 41-49.

Luthfiyah, A., Valentina, B. K. & Ningrum, F. Z. (2021). Model Pembelajaran SSCS (Search, Solve, Create, and Share) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Prosiding Konferensi Ilmiah Pendidikan, 2(3), 59–68.

Marpaung, Y. (2007). Karakteristik PMRI (Pendidikan Matematika Realistik Indonesia). Journal on Mathematics Education, 1(1),1–10. http://ejournal.unsri.ac.id/index.php/jme/article/view/791.

Maruf, A., Indiati, I. & Harun, L. (2020). Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Gaya Belajar Siswa Visual. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 2(1), 26–32.

Parasyanti, R. C., Sitompul, S. S. & Syarif, M. M. (2022). Analisis Kemampuan Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal Hots Momentum dan Impuls Menggunakan Teori Polya. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 11(6), 2715–2723. doi:10.26418/jppk.v11i6.55871.

Pizzini, E. (1991). SSCS Implementation Handbook. Lowa: The University of Lowa.

Satriawan, R. (2017). Keefektifan Model Search, Solve, Create, and Share ditinjau dari Prestasi, Penalaran Matematis, dan Motivasi Belajar. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(1),87-99. doi:10.21831/jrpm.v4i1.7863.

Shaputra, R. & Supardi (2019). Pengaruh Gaya Belajar dan Rasa Ingin Tahu Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Alfarisi: Jurnal Pendidikan MIPA, 2(3), 252–259.

Simanjorang, M. (2008). Metafora Konseptual. Generasi Kampus, 1(2), p. 65.

Sugiyono. (2016). Metode Peneleitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuntitatif Kualitatif dan R&D. 27th edn. Bandung: Alfabeta.

Sumantri, M., Suwatra, I. W. & Putu, S. I. G. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran SSCS Berbantuan Kartu Masalah Matematika siswa kelas III SD di gugus XIII kec. Buleleng. PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 5(2), p. 4.

Sundayana, R. (2018). Kaitan antara Gaya Belajar, Kemandirian Belajar, dan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP dalam Pelajaran Matematika’, Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2),75–84.

Yulianci, S., Gunawan, G. & Doyan, A. (2017). Model Inkuiri Terbimbing Berbantuan Multimedia Interaktif Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Fisika Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 3(2), 146–154.

Zahro, S., Hikmatuz, P & Mufti, N. (2018). Keterampilan Pemecahan Masalah dengan Model Search, Solve, Create, and Share (SSCS) Problem Solving disertai Conceptual Problem Solving (CPS) pada Materi Hukum Newton. Jurnal Pendidikan, 3(7),969.




DOI: https://doi.org/10.26418/jpmipa.v14i2.56388

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Abstracted/Indexed by:

S3    


PUBLISHED BY:

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Tanjungpura

Creative Commons License
Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

View My Stats