ANALYSIS OF MATHEMATICAL REPRESENTATION ABILITY ON ASSEMBLAGE MATERIAL FOR JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS

Dila Anggaraini, Kartini Kartini

Abstract


This study aims to provide description of mathematical representation ability of Pekanbaru Junior High School students based on the answers to assemblage questions. The research method Decriptive method in the form of a survey was used in this research. The research subject are 25 students of class VII. The object of research is the ability of students' mathematical representation on the assemblage material. The data analysis technique uses deductive methods by collecting data, processing data, presenting data and also analyzing data with the help of experts and theories from a literature review. Data was collected by measuring written tests about mathematical representation abilities. Consists of 6 assemblage of essay questions with moderate criteria. Through the validity test, valid results were obtained with moderate and high criteria and had moderately correlated reliability with good criteria. The results of the data test and analysis concluded that students' mathematical representation abilities applied to assemblage material had 91% visual representation skills using diagrams, 76% representation skills using mathematical expressions, and 51% mathematical representation skills using words.

Keywords


Representation Ability; Assemblage

Full Text:

PDF

References


Afgani, J. D. (2011). Analisis Kurikulum Matematika. Jakarta: Universitas Terbuka.

Arikunto, Suharsimi. (2013). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Ashari, Aris. (2017). Kemampuan Representasi Matematis Melalui Pembelajaran Kontekstual Siswa SMA Pawwayatan Daha Kediri Kelas X Pokok Bahasan Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV). Jurnal FKIP Pendidikan Matematika. 1-8.

Dewi. S. V. P., & Sopiany. H. N. (2017). Analisis Kemampuan Refresentasi Matematis Siswa SMP Kelas VII pada Penerapan Open-Endid. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (SESIOMADIKA). 680-688

Effendi L.A. (2012). “Pembelajaran Matematika dengan Metode Penemuan Terbimbing untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP. Jurnal Penelitian Pendidikan: 1-10

Fajriah, N., Utami. C & Mariyam. (2020). “Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa pada Materi Statistika”. Jurnal of Educational Review and Research 3(1). 14-24

Fatqurhohman. (2016). Representasi Matematis dalam Membangun Pemahaman. Jurnal Math Educator Nusantara. 2(1): 43-54

Hasan, Ikbal,. (2004). Analisis Data Penelitian Dengan Statistik, Jakarta, PT Bumi Aksara.

Hartono. (2015). Analisis Item Instrumen. Bandung: Zanafa Publishing.

Herdiman. I., Jayanti. K., Pertiwi. K. A., & N. Naila. R. (2018). Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP pada Materi Kongruenan dan Kesebangunan. Jurnal Elemen. 4(2): 2016-229.

Huda. U., Musdi. E., & Nari. N. (2019). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Ta’dib. 22(1):19-25

Lestari, K. E. & Yudhanegara, M. R (2017). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.

Miladiah. A., Nurhaida., & Karimah. N. I. (2020). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Program Linear. JRPMS (Jurnal Pembelajaran Matematika Sekolah). 4(2): 9-14

Mislul. A. Pasehah (2019). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa Pada Materi Penyajian Data. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (SESIOMADIKA). 1094

Muhamad, N. (2016). Pengaruh Metode Discovery Learning untuk Meningkatkan Representasi Matematis dan Percaya Diri Siswa. Jurnal Pendidikan Universitas Garut. 9(1): 75-85

Mutiara. N. Rizki. & Haerudin. (2012). Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP Pada Materi Segi Empat. Jurnal MAJU. 8(2):139-247

Novitasari, Dian. (2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika. 2(2): 8-18

Sabirin,. Muhammad. (2014). Representasi Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal JPM IAIN Antasari. 1(2): 33-44.

Sanjaya. I. Ika., Maharani. H. R & Basir. M. Abdul. (2018). Kemampuan Representasi Matematis Siswa Pada Materi Lingkaran Berdasar Gaya Belajar Honey Mumfrod. Jurnal Penelitian Didaktik Matematika. 1(2): 60-72

Sapuri, M. D., & Masduki. (2017). Aanalisi Kemampuan Representasi Matematis Dalam Menyeesaikan Soal Materi Himpunan Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Bakti. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika. 1-8

Surya. E., & Istiawati. S. N. (2016). Mathematical Representation Ability in Private Class XI SMA YPI Dharma Budi Sidamanik. Jurnal Saung Guru. VIII(2):170-174

Syafri. F. S. (2017). Kemampuan Representasi Matematis dan Kemampuan Pembuktian Matematika. Jurnal Edumath. 3(1):49-55.

Wijaya. C. Bagus. (2018). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Lingkaran Pada Kelas VII-B Mts Assyafi’iyah Gondang. Suska Journal of Mathematics Education. 4(2):115-124




DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jpmipa.v13i1.48061

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Abstracted/Indexed by:

S3    


PUBLISHED BY:

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Tanjungpura

Creative Commons License
Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

View My Stats