RECONSTRUCTION OF ONLINE LEARNING IMPLEMENTATION PLAN BASED ON FLIPPED LEARNING MODEL MATERIAL HUMAN RESPIRATORY SYSTEM IN CLASS XI
Abstract
The Covid-19 pandemic makes learning a limited, namely through online and face-to-face learning, then circulars from the government regarding simplification of lesson plans into 1 sheet with 3 main components, making it a challenge for a teacher to reconstruct the lesson plans, by adapting the current situation. The purpose of this research is to developing RPP Reconstruction Based on the Reverse Learning Model of the Human Respiratory System The material determines the feasibility of the learning design based on the learning validation questionnaire design experts, learning activities and attractiveness of lesson plans based on student responses. This research uses ADDIE a development model that has five stages, namely: 1) Analyze 2) Design 3) Develop 4) Implement, and 5) Evaluation. The subjects of this study were 2 learning design validation experts and 10 students class XI IPA. The instrument used is a learning design validation questionnaire experts and student response questionnaires. Data analysis techniques are quantitative and qualitative. The results of the validation of learning design experts that the Inspirational lesson plan for this flipped learning model obtained an average value of 91.67% feasible, and the learning implementation of 95.53% was included in the very good category. Based on these results, this RPP reconstruction can be applied to the respiratory tract system material for class XI humans and is expected to be able to The inspirational RPP reconstruction can be applied to other materials.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ain, T. N. (2013). Pemanfaatan Visualisasi Video Percobaan Gravity Current untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika pada Materi Tekanan Hidrostatis. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, 2(2), 97–102. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/inovasi-pendidikan-fisika/article/view/3015
Gasya, D. A. V., Salimi, A., dan Pranata, R. (2021). Analisis Keterlaksanaan Pembelajaran Jarak Jauh Mata Pelajaran Matematika di Kelas Tinggi Sekolah Dasar pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Numeracy Volume 8, Nomor 1, April 2021. P-ISSN 2355-0074 E-ISSN 2502-6887 https://ejournal.bbg.ac.id/numeracy/article/view/1424/1183
Igirisa, N. (2017). Pengaruh Model Flipped Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau dari Gaya Belajar Siswa. Jurnal Riset Dan Pengembangan Ilmu Pengetahuan, 02(1), 1689–1699. https://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/JPS/article/viewFile/119/116
Jaya, F. (2019). Perencanaan Pembelajaran. Medan: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Sumatera Utara.
Juliani, R., Utari, S., & Saepuzaman, D. (2017). Rekonstruksi Rancangan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Melalui Analisis Kesulitan Literasi Sains Peserta Didik Sekolah Menengah Pertama pada Topik Listrik Dinamis. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika Dan Sains, 1(1), 1–9. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jppms/article/view/1941
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). Buku Saku Tanya Jawab Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP). Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Menengah Direktorat Sekolah Dasar.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). Keputusan Bersama Menteri Pendidikan dan Kebudayaan, Menteri Agama, Menteri Kesehatan, dan Menteri dalam Negeri Republik Indonesia. Jakarta: Kemendikbud.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2016). Lampiran Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 22 Tahun 2016 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kemendikbud.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2019). Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Inspirasi. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Pembelajaran Badan Penelitian dan Pengembangan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2019). Surat Edaran Nomor 14 Tahun 2019 tentang Penyederhanaan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran. Jakarta: Kemendikbud.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). Surat Edaran Nomor 15 Tahun 2020 tentang Pedoman Penyelenggaraan Belajar Dari Rumah Dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Disease (Covid-19). Jakarta: Kemendikbud.
Kunandar. (2011). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Rajawali Pers, hal 244-271
Larson, M. B., & Lockee, B. B. (2019). Streamlined ID: A Practical Guide to Instructional Design. New York: Taylor & Francis.
Lindawati, L., Farransahat, M., Nandyatama, R. W., Kustulasari, A., Marwa, Firmaningsih, R., Viana, T., & Dinda, K. (2020). Panduan Pelaksanaan Pembelajaran Jarak Jauh. Yogyakarta: Fakultas Ilmu Sosial dan Politik Universitas Gadjah Mada.
Mawardi. 2019. Optimalisasi Kompetensi Guru dalam Penyusunan Rencana Mawardi Pelaksanaan Pembelajaran. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA. Agustus 2019 VOL. 20, NO. 1, 69- 82
Meishanti, O. P. Y., & Putra, I. A. (2020). Pengelolaan Rencana Pembelajaran Semester Daring Berbasis Ruang Belajar Model Flipped Learning. Prosiding Seminar Nasional FIP 2020, 260–266. https://fip.unesa.ac.id/fip-ppti/public/proceeding/index.php/webinar2020/article/view/92/63
Minah, F. N., Ami, M. S., & Meishanti, O. P. Y. (2018). Pengembangan Herbarium Pteridophyta Yang Diperoleh di Area Wisata Kedung. Journal of Education and Management Studies, 1(2), 43–50. http://ojs.unwaha.ac.id/index.php/joems/article/view/41
Nurainun. (2019). Analisis Perangkat Pembelajaran Guru Pendidikan Agama Islam Berdasarkan Kurikulum 2013 di SMP Negeri 1 Percut Sei Tuan Deli Serdang. ANSIRU PAI : Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 3(2), 62. https://www.researchgate.net/publication/337087844_ANALISIS_PERANGKAT_PEMBELAJARAN_GURU_PENDIDIKAN_AGAMA_ISLAM_BERDASARKAN_KURIKULUM_2013_DI_SMP_NEGERI_1_PERCUT_SEI_TUAN_DELI_SERDANG
Nurazizah, N. (2018) Pengembangan Perangkat Pembelajaran Pendidikan Keaksaraan Dasar Berbasis Kearifan Lokal pada Komunitas Adat Terpencil (KAT) Suku Dayak Meratus. Jurnal Ilmiah VISI PGTK PAUD dan Dikmas, 13(2), 123-134. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jiv/article/view/8343
Oviana, W. (2013). Pengembangan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Berbasis Pendekatan Saintifik Oleh Guru SD dan MI di Kota Sabang. Journal of Chemical Information and Modeling, 2(9), 1689–1699.
Rahayu, Y. M. (2016). Pengaruh perubahan kurikulum 2013 terhadap perkembangan peserta didik. Jurnal Logika, XVIII(3), 22–42.
Riduwan. (2013). Skala Pengukuran Variabel-Variabel. Bandung: Alfabeta.
Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19. Biodik, 6(2), 109–119. https://online-journal.unja.ac.id/biodik/article/view/9759
Saputro, A. A. (2021). Reaksi Pendidikan Dasar Terhadap Kebijakan Pembelajaran Daring Selama Covid-19. Jurnal Pendidikan Dasar dan Menengah (Dikdasmen). 1 (1), 40–47.
Shafa. (2014). Karakteristik Proses Pembelajaran Kurikulum 2013. Jurrnal Dinamika Ilmu, 14(32), 81–96.
Sipayung, M., Chastanti, I., Harahap, R. D., & Sari, N. F. (2020). Pengembangan media pembelalajaran interaktif berbasis adobe flash terhadap materi sistem pernapasan di SMA Negeri 1 Aekkuasan Kabupaten Asahan. Jurnal Pendidikan Informatika Dan Sains, 9(1), 59. https://journal.ikippgriptk.ac.id/index.php/saintek/article/view/1228
Straw, S., Quinlan, O., Harland, J., & Walker, M. (2015). Flipped Learning - Practitioner Guide. London: Nesta.
Ubaidillah, M. (2019). Penerapan Flipped Classroom Berbasis Teknologi Informasi pada Mata Pelajaran Fiqih di MTs Al-Chusnaniyah Surabaya. Jurnal Islamika: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 19(1), 34–45. https://ejournal.iainkerinci.ac.id/index.php/islamika/article/view/375
Widiarta, I. D. G. P., Parmiti, D. P., & Margunayasa, I. G. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Aktivitas Higher Order Thinking pada Kelas V Sekolah Dasar. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10(29–39).
Widoyoko. (2012). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jpmipa.v13i2.47195
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Abstracted/Indexed by:
PUBLISHED BY:
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Tanjungpura
Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License