ANALYSIS OF MATHEMATICS MID TEST QUESTIONS FOR CLASS VII SMP EDUCATION 21 KULIM

Anisa Putri, Yenita Roza, Maimunah Maimunah

Abstract


This study aims to analyze the items for the mathematics middle exam at SMP Education 21 Kulim grade VII for the 2020/2021 academic year in terms of the level of validity, reliability, level of difficulty, and discriminating power of questions. The research method used is descriptive quantitative. The data is in the form of 20 essay questions which are analyzed using Anates software Version 4.0. The results of the analysis of the level of validity are stated to be not good because overall it has a valid percentage of <70%. From the level of reliability, it is stated that it is not good because it has a reliability of <0.7. From the level, it is stated that the difficulty level is not good because <70% of the total number is classified as moderate. From the power of distinction, it is stated that the overall question has good distinguishing power because <70% of the total questions are classified as good. The solution is that these questions are not used and revisions are made. Thus, based on the test quality indicators, it can be said that the final semester tests are not of high quality.


Keywords


Quality Item analysis; validity; Anates Version 4.0

Full Text:

PDF

References


Agustiana M, Mayrita H, Muchti A. (2018). Analisis Butir Soal Ulangan Akhir Semester Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas Xi. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi. Vol. 11 No. 1 hal 26-35.

Arikunto, Suharsimi. (2010). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Arifin, Z. 2017. Evaluasi Pembelajara. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Anetha L. F. Tilaar H. (2019). Analisis Butir Soal Semester Ganjil Mata Pelajaran Matematika pada Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pengukuran Psikologi dan Pendidikan IndonesiaVol. 8 (1), 57-68.

Astuti. (2020). Analisis Soal Ujian Akhir Semester Genap Mata Pelajaran Matematika Siswa SD Negeri 05 Binuang Ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Tambusai Vol. 04 No.01 hal 867-880.

Azwar, Saifuddin. (2008) Reliabilitas dan Validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Depdiknas. (2003). Undang-undang RI No.20 tahun 2003. Tentang sistem pendidikan nasional.

Elviana. (2020). Analisis Butir Soal Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Menggunakan Program Anates. Jurnal Mudarrisuna Vol.10 No.2 hal 58-74.

Hamimi, L., Zamharirah, R., Rusydy, (2020). Analisis Butir Soal Ujian Matematika Kelas VII Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2017/2018. Mathema Journal. Volume 2 (1), 57-66.

Irawati, R., Ekawati, Y. E., Budiawanti, S. (2020). Analisis Butir Ujian Akhir Semester Gasal Menggunakan Program Anbuso di SMA Negeri 1 Boyolali Tahun Ajaran 2019/2020. Jurnal Materi dan Pembelajaran Fisika (JMPF) Vol.10 No.1 2020 ISSN: 2089-6258.

Kurniasi, E. R., Yopa. Y., & Karennisa, F. (2020). Analisis Soal Ulangan Harian Matematika Kelas IX SMP Negeri 1 Toboali. Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, Vol.12 (1) 43-52.

Muhson, B. L. A., Supriyanto, Baroroh, K. (2015). Kelayakan Anbuso sebagai Software Analisis Soal Bagi Guru. Jurnal Kependidikan. Universitas Negeri Yogyakarta. Vol 20 No 2.

Nugraha W, Harini H, Sudarno S. (2017). Analisis Butir Soal Penilaian Mata Pelajaran Ekonomi Dalam Kaitannya Dengan Aspek Kognitif Taxonomy Bloom. Jurnal Pendidikan Bisnis dan Ekonomi Vol 2, No 2.

Rahmasari D, Ismiyati. (2016). Analisis Butir Soal Mata Pelajaran Pengantar Administrasi Perkantoran. Economic Education Analysis Journal vol. 5 No. 01. Hal 317-330.

Rohmah, N. W, (2017). Analisis Butir Soal Evalusi Ulangan Akhir Semester Ganjil Kelas IV Ilmu Pengetahuan Sosial Se-kecamatan Mojoroto Kota Kediri Tahun. Ajaran 2016/2017. Simki-Pedagogia Vol. 01 No. 10.

Sa’idah, Nusrotus. (2017). Efektivitas Penerapan Penilaian Otentik Pembelajaran Bahasa Indonesia Untuk Peningkatan Kinerja Ilmiah Siswa. Jurnal Refleksi Edukatika. Jurnal Ilmiah Kependidikan. Vol 8 No 1.

Sari, A. I. C., Herawati, M. (2014). Aplikasi Anates Versi 4 Dalam Menganalisis Butir Soal. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan. Vol. I No. 2, 203-214.

Sanova, A., Bakar A., Afrida. (2017). Standarisasi Instrumen Penilaian Hasil Belajar Dengan Program Anates V4 Bagi-Guru Smpn 17 Kota Jambi. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat. Volume 2, No. 1, Juni 2017: Page 1-10.

Sudijono, Anas. (2013). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Bandung: Alfa Beta.

Sukardi. (2011). Evaluasi Pendidikan: Prinsip dan Operasionalnya. Jakarta: Bumi Aksara.

Syafitri, M. (2020). Analisis Butir Soal Penilaian Akhir Semester I Mata Pelajaran Matematika Tahun Ajaran 2019/2020 Kelas Iv Sd Negeri Se-Dabin Panggung Kecamatan Tegal Timur Kota Tegal. Universitas Negeri Semarang. http://lib.unnes.ac.id/38603/.

Syah, Muhibbin. 2006. Psikologi Pendidikan dan Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakaya.

Oktanin W, S., Sukirno. (2015). Analisis Butir Soal Ujian Akhir Mata Pelajaran Ekonomi Akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia Vol. XIII, No.1 hal. 35 – 44.

Wati R. (2016). Pengantar butir soal ujian umum semester ganjil mata pelajaran IPA MTs N 1 Rasau Jaya Tahun ajaran 2014/2015 Pendidikan Biologi. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Universitas Muhammadiyah Pontianak. http://repository.unmuhpnk.ac.id/533/1/SKRIPSI%20ROHMA%20WATI.pdf




DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jpmipa.v13i1.44910

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Abstracted/Indexed by:

S3    


PUBLISHED BY:

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Tanjungpura

Creative Commons License
Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

View My Stats