Analysis of Student Learning Outcomes of Grade X SMK on the Exponential Material Based on Emotional Intelligence

Nur Rabiatul Adawiyah, Yenita Roza, Maimunah Maimunah

Abstract


The level of emotional intelligence in students is different, and the learning outcomes obtained from the material are also different. This study was aimed to describe SMK Negeri 1 Mandau students' learning outcomes on the exponential material based on emotional intelligence. The analysis technique used was descriptive qualitative. The subjects analyzed in this study were class X APPS, with 34 students. The data collection's instruments used were questions in the form of essays related to the exponential material and emotional intelligence questionnaires. The study results were obtained from the questionnaires to show the three types of emotional intelligence categories in students; low, medium, and high categories. In varied learning outcomes, some students had a high level of emotional intelligence with satisfactory learning outcomes; some students with moderate emotional intelligence also had satisfactory learning outcomes; other students with moderate emotional intelligence acquired unsatisfactory learning outcomes.

Keywords


Emotional Intelligence; Learning Outcomes; Exponent

Full Text:

PDF

References


Daud, F. (2012). Pengaruh Kecerdasan Emosional (EQ) dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa SMA 3 Negeri Kota Palopo. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 19(2), 243-255.

Djamarah, & Syaiful, B. (2011). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Goleman, D. (2015). Emotional Intelligence. Penerjemah: T. Hermaya. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Gusniwati, M. (2015). Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Minat Belajar Terhadap Penguasaan Konsep Matematika Siswa Sman Di Kecamatan Kebon Jeruk. Jurnal Formatif, 5(1), 26-41.

Hastari, C. H. (2018). Analisis Kesulitan Penyelesaian Soal Matematika Ditinjau dari Kecerdasan Emosional Mahapeserta didik di Kabupaten Tulungagung. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(2), 180-196.

Leoh, R., Djong, K. D., & Lakapu, M. (2019). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Prestasi Belajar Matematika Pada Siswa Smp Kelas VIII. Jurnal Kependidikan Matematika, 1(1), 13–17.

Mutakin, T. Z., & Teti, S. (2011). Pengaruh Penggunaan Media Belajar Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Formatif, 1(1), 70-81.

Prafitriani, S., et al. (2019). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Vii Smp Negeri 9 Buru. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 9(2), 567 -580.

Rahman, U., Mardhiah., & Azmidar. (2015). Hubungan Antara Pola Asuh Permisif Orangtua Dan Kecerdasan Emosional Peserta didik Dengan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik. Auladuna Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 2(1), 116-130.

Sandana, S., Suaedi., & Djadir. (2018). Kecerdasan Emosional, Perhatian Orang Tua, Kebiasaan Belajar, Dan Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Vidya Karya, 33(1), 81–94.

Setyawan, A. A., & Dumora, S. (2018). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Smk Kansai Pekanbaru. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika, 11(1), 12 – 18.

Sjukur, S. B. (2012). Pengaruh Blended Learning Terhadap Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Tingkat Smk. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2(3), 368 -378.

Slameto. (2001) Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Suharti., Darwis, M., & Anas, S. (2015). Pengaruh Pola Asuh Demokratis, Interaksi Sosial Teman Sebaya, Kecerdasan Emosional Dan Efikasi Diri Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Viii Smpn Se Kecamatan Manggala Di Kota Makassar. Jurnal Daya Matematis, 3(1), 10–19.

Sukriadi., Basir, A., & Rusdiana (2016). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Pada Materi Sudut Dan Garis Di Kelas VII MTs Normal Islam Samarinda. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 1(2), 65-73.

Sukmantara, & Rizal, M. (2014). Hubungan Kecerdasan Emosional Dengan Hasil Belajar Pada Peserta Didik Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Dringu, Probolinggo. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim. Retrieved Maret 2, 2020, from http://etheses.uin-malang.ac.id/1634/

Sukrorini, W. (2014). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Dengan Menggunakan Model Direct Instruction. Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 5(1), 27-36.

Sulistianingsih, P. (2016). Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Motivasi Belajar Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematika. Jurnal Kajian Pendidikan Matematika, 2(1), 129–139.

Supriadi, U. S. (2013). Hasil Belajar Matematika Siswa Ditinjau Dari Interaksi Tes Formatif Uraian Dan Kecerdasan Emosional. Jurnal Formatif, 3(2), 78-96.

Thaib, E. N. (2013). Hubungan Antara Hasil belajar Dengan Kecerdasan Emosional. Jurnal Ilmiah Didaktika, 13(2), 385-399.




DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jpmipa.v12i1.43178

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Abstracted/Indexed by:

S3    


PUBLISHED BY:

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Tanjungpura
IN COOPERATION WITH
Perkumpulan Pendidikan IPA Indonesia (PPII)

Creative Commons License
Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

View My Stats