Error Analysis of Islamic Primary School (MTs) Students in Resolving Questions on the Materials of Cartesian Coordinate With Malay Culture Nuance in Riau

Bahrin Bahrin, Maimunah Maimunah, Yenita Roza

Abstract


Students experience problems while working in Math, with full of difficulties. They made mistakes in the process of solving questions. The error process that occurred in students leads to the low achievement of the learning outcomes. This research aimed to investigate the mistakes made by MTs students in working on the questions of the Cartesian coordinate integrated with Malay cultural nuances in Riau Province. The study was conducted at MTs in the odd semester of the 2019/2020 academic year. A descriptive approach was used as a research method with a purposive sampling technique. This technique used a test and interview to collect research data.  The results of the study described that the errors faced by MTS NurulBilad students included: (1) 55% of misconceptions because students did not understand the concept in the material of Cartesian coordinate (2) procedural errors that 76% of students did not match the stages or steps in the process of drawing on the Cartesian coordinate. Based on the findings, it was hoped that the teacher emphasized more understanding about the concept of Cartesian coordinate.


Keywords


Error Analysis; Concept; Procedural; Cartesian Coordinate

Full Text:

PDF

References


Abdullah, A. S. (2017). Ethnomathematics in Perspective of Sundanese Culture. Journal on Mathematics Education, 8(1), 1–16.

Ananda, R. P., Sanapiah, S., & Yulianti, S. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Kelas VII SMPN 7 Mataram Dalam Menyelesaikan Soal Garis Dan Sudut. Media Pendidikan Matematika, 6(2), 79–87.

Anugrah, A., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal HOTS Bangun Ruang Sisi Lengkung. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 213–225.

Arends, & Richard. (2008). Learning To Teach Belajar Untuk Mengajar. Pustaka Belajar.

Badaruddin, Kadir, & Anggo, M. (2016). Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Soal–Soal Operasi Hitung Pecahan Pada Siswa Kelas VII Smp Negeri 10 Kendari. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 4(2), 43–56.

Fathani, & Hakim, A. (2009). Matematika Hakikat dan Logika. Ar-ruzz Media.

Hardiarti, S. (2017). Etnomatematematika: Aplikasi Bangun Datar Segiempat pada Candi Muaro Jambi. Aksioma, 8(2), 99–110.

Hasanah, S. I., Hafsi, A. R., & Zayyadi, M. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Etnomatematika Dalam Membangun Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 10(2), 183–191.

Herutomo, R. A., & Saputro, T. E. M. (2014). Analisis Kesalahan Dan Miskonsepsi Siswa Kelas VIII Pada Materi Aljabar. Edusentris, 1(2), 134–145.

Jusniani, N. (2018). Analisis Kesalahan Jawaban Siswa Pada Kemampuan Pemahaman Matematis Melalui Pembelajaran Kontekstual. Prisma, 7(1), 82–90.

Khatimah, H., & Asdarina, O. (2020). Diagnosis Kesalahan Siswa dalam Memahami Materi Faktorisasi Bentuk Aljabar pada Siswa Kelas VIII. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 40–56.

Kristanti, D. (2020). Scaffolding Sebagai Upaya Mengatasi Kesalahan Matematika Siswa Kelas VIII. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 2(1), 54–65.

Masamah, U. (2018). Pengembangan Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Etnomatematika Berbasis Budaya Lokal Kudus. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 123–144.

Munandar, U. (2002). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Rineka Cipta.

Putri, L. I. (2017). Eksplorasi Etnomatematika Kesenian Rebana Sebagai Sumber Belajar Matematika Pada Jenjang Mi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, IV(1), 21–31.

Salido, A., Misu, L., & Salam, M. (2014). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal-Soal Matematika Materi Pokok Limit Fungsi Pada Siswa Kelas XI IPA 2 SMA Negeri 5 Kendari. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 1(2), 1–13.

Sari, P. (2017). Pemahaman Konsep Matematika Siswa pada Materi Besar Sudut Melalui Pendekatan PMRI. Jurnal Gantang, 2(1), 41–50.

Wahbi, A., & Bey, A. (2015). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Faktorisasi Suku Aljabar Ditinjau Dari Objek Matematika Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 15 Kendari. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 3(1), 17–30.

Wahyuni, A., & Pertiwi, S. (2017). Etnomatematika dalam ragam hias melayu. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 113–118.

Wandy, S., Roza, Y., & Maimunah. (2019). Identifikasi Kesalahan Konseptual Dan Prosedural Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Dimensi Tiga. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 494–503.

Wati, R., & Ningtyas, Y. D. W. K. (2020). Analisis Kesalahan Koneksi Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Kontekstual ditinjau dari Kemampuan Matematis Siswa. Jurnal Gammath, 5(1), 44–52.




DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jpmipa.v12i1.43145

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Abstracted/Indexed by:

S3    


PUBLISHED BY:

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Tanjungpura
IN COOPERATION WITH
Perkumpulan Pendidikan IPA Indonesia (PPII)

Creative Commons License
Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

View My Stats