IMPROVEMENT OF MATHEMATICS LEARNING OUTCOMES OF MEASUREMENT MATERIAL THROUGH THE APPLICATION OF DISCOVERY LEARNING MODELS

Elly Sukmanasa, Yanti Suryanti, Lina Novita, Teti Rostikawati

Abstract


This study aims to improve the learning outcomes of mathematics through the Discovery Learning model. The 32 students of the fifth grade Papandayan State Elementary School became the subjects under study. The result showed that the learning implementation score in the first cycle was 72.2 and in the second cycle is 85.4. There are behavioral changes in students discipline, cooperation, confidence and enthusiasm in the first cycle with the acquisition of scores was 69.4, and in the second cycle increases to 81.13; meanwhile the average scores of students learning outcomes in the first cycle was 67.54 with the learning completion of 59.37%, and an average value in the second cycle is 80.86 with the learning completion 87.5%. The results of all aspects have increased: the implementation of learning increases to 13.2%, changes in student behavior with 11.73%, and completeness of mathematics learning outcomes increases to 28.13%. It can be concluded that the application of the Discovery Learning model improves the students students activities in each cycle.


Abstrak

Matematika merupakan mata pelajaran yang sering dikatakan sebagai mata pelajaran yang sulit. Kenyataan ini didukung dengan rendahnya tingkat keberhasilan belajar yang didapat peserta didik. Oleh sebab itu penelitian dilakukan untuk mencari model yang tepat dalam peningkatan hasil belajar. Mengacu pada permasalahan tersebut, penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar matematika melalui model Discovery Learning. 32 siswa dari kelas lima Sekolah Dasar Negeri Papandayan menjadi mata pelajaran yang diteliti. Penelitian tindakan kelas diberikan pada kelas dengan nilai rendah. Penelitian dilakukan menerapkan model pembelajaran dengan dua siklus. Hal ini bertujuan guna mendapatkan hasil yang sesuai dengan indikator. Hasil penelitian menunjukkan bahwa skor implementasi pembelajaran pada siklus pertama adalah 72,2 dan pada siklus kedua adalah 85,4. Ada perubahan perilaku dalam disiplin siswa, kerja sama, kepercayaan diri dan antusiasme pada siklus pertama dengan perolehan skor adalah 69,4, dan pada siklus kedua meningkat menjadi 81,13; Sementara itu skor rata-rata hasil belajar siswa pada siklus I adalah 67,54 dengan ketuntasan belajar 59,37%, dan nilai rata-rata pada siklus II adalah 80,86 dengan ketuntasan belajar 87,5%. Hasil semua aspek telah meningkat: pelaksanaan pembelajaran meningkat menjadi 13,2%, perubahan perilaku siswa dengan 11,73%, dan kelengkapan hasil belajar matematika meningkat menjadi 28,13%. Dapat disimpulkan bahwa penerapan model Discovery Learning meningkatkan aktivitas siswa siswa dalam setiap siklus.

Kata kunci: Hasil belajar, Matematika, Discovery Learning


Keywords


Learning outcomes; Mathematics; Discovery Learning

Full Text:

PDF

References


Ames, Kate. (2016). Distance Education and ‘Discovery Learning’ in First-year Journalism: A Case in Subject Improvement. Journal Asia Pacific Media Educator, 54-65.

Ardiyanti, T., Rahayu, T. S., Wasitohadi. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning Berbantuan Media Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Karya Pendidikan Indonesia, 6(1), 92-111.

Bell, F. H. (1978). Teaching and Learning Mathematics in Secondary School. 2nd edition. Dubuque, Iowa: Win C. Brown Company Publishers.

Brezovszky, B., et. al. (2019). Effects Of A Mathematics Game-Based Learning Environment On Primary School Students' Adaptive Number Knowledge. J. Computers & Education, 128, 63-74.

Chandler, H. N. (1978). Confusion Confounded: A Teacher Tries to Use Research Results to Teach Math. Journal of Learning Disabilities.

DeDonno, Michael A. (2016). The Influence Of IQ On Pure Discovery And Guided Discovery Learning Of A Complex Real-World Task. J. Learning and Individual Differences, 49, 11-16.

Hasratuddin. (2014). Permasalahan Pembelajaran Matematika Sekolah Dan Algternatif Pemecahannya. Journal Pythagoras, 4(1), 65-73.

Iklima, B., Wasitohadi, Rahayu, T. S. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning Berbantuan Media Gambar Pada Siswa Kelas 4 SDN Cukil 01 Kabupaten Semarang Semester II. J. Pendidikan Berkarakter, 1(1), 23-32.

Kurniasih & Sani. (2014). Strategi–Strategi Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Kusuma, Tesya Cahyani. (2017) Peningkatan Kemampuan Pengukuran Dalam Matematika Awal Melalui Metode Discovery Learning. Jurnal Sekolah (JS), 1(2), 12-18.

Latief, Mikhael Gewati. (2018). Kemampuan Matematika Siswa Indonesia Memprihatikan, Solusinya?. Kompas.com. Retrieved May 12, 2019, from https://edukasi.kompas.com/read/ 2018/03/21/09211381/.

Novak, E., Tassel, J. L. (2017). Studying Preservice Teacher Math Anxiety And Mathematics Performance In Geometry, Word, And Non-Word Problem Solving. Journal Learning and Individual Differences, 54, 20-29.

Pratiwi, E., Hasyim, A., Sudirman. (2015). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Melalui Model Pembelajaran Discovery. Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan, 3(2), 44-56.

Purnawati, Rosemey Ratna, et. al. (2018) Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Sd Kelas 4 Menggunakan Model Pembelajaran Discovery Learning Berbasis Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(1), 124-132.

Riyanti, Agus. (2017). Peningkatan Prestasi Belajar Materi Perbandingan Melalui Model Discovery Learning Berbantuan Pancabana Di Kelas VI SD Negeri Lampok 01. Jurnal Dialektika Jurusan PGSD, 7(1).

Sonmi Jo & Ja-Ok Ku. (2011). Problem Based Learning Using Real-Time Data In Science Education For The Gifted. J. Gifted Education International Sage Journal, 263-273.

Stewart, K. S., Saunders, P. D. T., Gyles, B. M. S. (2012). Student Outcomes in Inquiry Instruction: A Literature-Derived Inventory. Journal of Advanced Academics, 23(1), 22-32.

Tirto.id. (2018). Indonesia Tak Cakap Berhitung karena Matematika Dianggap Sulap. Retrieved May 12, from https://tirto.id/indonesia-tak cakap-berhitung-karena-matematika-dianggap-sulap-dacn.

Yudha, Army Nur (2017). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Discovery Learning Berbantuan Talking Stick Siswa Kelas 2 SD. Jurnal Handayani, 7(2), 10-20.

Van, J. W. R. (1998). Scientific Discovery Learning with Computer Simulations of Conceptual Domains. Journal Review of Educational Research, 68(2), 101-112.

Worthen, B. R. (1968). A Study of Discovery and Expository Presentation: Implications for Teaching. Journal of Teacher Education, 18(2), 86-96.




DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jpmipa.v11i2.40974

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Abstracted/Indexed by:

S3    


PUBLISHED BY:

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Tanjungpura
IN COOPERATION WITH
Perkumpulan Pendidikan IPA Indonesia (PPII)

Creative Commons License
Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

View My Stats