VALUES OF CHARACTER EDUCATION IN THE WEDDING SAPRAHAN TRADITION IN THE VILLAGE OF LELA, TELUK KERAMAT DISTRICT, SAMBAS REGENCY
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alghifari, L. M. M., Dahlan, D., Sumardi, L., & Yuliatin, Y. (2022). Tradisi Patus Masyarakat Suku Sasak. CIVICUS: Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 10(2), 6–11. http://journal.ummat.ac.id/index.php/CIVICUS/article/view/7663
Amanat, T. (2022). IDENTITAS BUDAYA DAN NILAI DEMOKRASI DALAM CERITA ASAL USUL TUJUH SUBSUKU MENTAWAI. Aksara, 34(1), 41–60. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.29255/aksara.v34i1.958.41-60
Arpan. (2009). Saprahan Adat Budaya Melayu Sambas. Dewan Pengurus Daerah Mejelis Adat Budaya Melayu Kabupaten Sambas.
Aswanto. (2020). Wawancara.
Atem. (2017). The Meaning of the Actions in the Tradition of Makan Bersaprah at the Wedding of Sambas Malay. Jurnal International Journal of Multidisciplinary Approach and Studies, 4(5), 13–23.
Dewantara, K. H. (2021). Pendidikan. Majelis Luhur Persatuan Taman Siswa.
Firdaus, M., & Hodiyanto. (2019). Ekplorasi Etnomatika Islami Pada Tradisi Makan Besaprah. Aksioma: Jurnal Program Pendidikan Matematika, 8(3), 508–519. https://doi.org/https://doi.org/10.24127/ajpm.v8i3.2385
Halim, S. (2020). Segelintir Budaya Lokasl Kabupaten Sambas. Pustaka One Indonesia.
Harun, H. H. (2020). Wawancara.
Irawan, R., Firmansyah, A., & Firmansyah, H. (2022). PERGESERAN NILAI TRADISI SAPRAHAN PERNIKAHAN DI DESA LELA KECAMATAN TELUK KERAMAT KABUPATEN SAMBAS. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 11(8), 828–835. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v11i8.56782
Jailani. (2020). Wawancara.
Januardi, A., Superman, & Firmansyah, H. (2022). TRADISI MASYARAKAT SAMBAS: IDENTIFIKASI NILAI-NILAI KEARIFAN LOKAL DAN EKSISTENSINYA. Jurnal Pendidikan Sosiologi Dan Humaniora, 13(1), 185–192. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26418/j-psh.v13i1.52469
Juliana, E. (2017). Terciptanya Nilai-nilai Solidaritas Dalam Tradisi Musik Patrol. Paradigma, 5(1). https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/25/article/view/17274
Juliani, A. J., & Bastian, A. (2021). Pendidikan karakter sebagai upaya wujudkan Pelajar Pancasila. Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/5621
Karim, P. A. (2017). Mema’nai Syahadataindan Keutamaannya Dalam Kehidupan. NIZHAMIYAH, 7(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30821/niz.v7i2.190
Kurniawan, S. (2018). Globalisasi, Pendidikan Karakter Dan Kearifan Lokal Yang Hybrid Islam Pada Orang Melayu Kalimantan Barat. Jurnal Penelitian, 12(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.21043/jp.v12i2.4899
Liliweri, A. (2019). Pengantar studi kebudayaan. Nusamedia.
Marjito, E. R., & Juniardi, K. (2021). Urgensi penanaman nilai-nilai budaya berbasis tradisi saprahan dalam pembelajaran sejarah lokal di Kota Pontianak. SWADESI: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sejarah, 2(1), 59–73. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26418/swadesi.v2i1.46356
Mas’ula. (2020). Budaya Saprahan Melayu Sambas Dari Sudut Pandang Islam. Pustaka One Indonesia.
Munzir, M. (2020). Wawancara.
Nahak, H. M. I. (2019). Upaya Melestarikan Budaya Indonesia Di Era Globalisasi. Jurnal Sosiologi Nusantara, 5(1). https://doi.org/https://doi.org/10.33369/jsn.5.1.65-76
Nastiti, F. E., & Ni’mal‘Abdu, A. R. (2020). Kesiapan Pendidikan Indonesia Menghadapi era society 5.0. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5(1), 61–66. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/um039v5i12020p061
Nikmah, F. (2020). Nilai-Nilai Pendidikan Karakterdalam Tradisi Apitan Di Desa Serangan, Kecamatan Bonang, Kabupaten Demak. Handep Jurnal Sejarah Dan Budaya, 3(2), 215–232. https://doi.org/https://doi.org/10.33652/handep.v3i2.113
Ohaira, A. (2016). Kei Alam, Manusia, Budaya Dan Beberapa Perubahan. Sibuku Media.
Pratika, S., Megawati, A. S., & Maulana, I. R. (2021). Kesiapan Nilai Tradisional Masyarakat Sunda Dalam Revolusi Industri 4.0 Menuju Society 5.0. Jurnal Masyarakat Dan Budaya, 23(2). https://doi.org/https://doi.org/10.14203/jmb.v23i2.1118
Rahmawati, M., R, A., & B, D. (2021). The Era of Society 5.0 as the unification of humans and technology: A literature review on materialism and existentialism. Jurnal Sosiologi Dialektika. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.20473
Ramudi. (2020). Wawancara.
Rosana, E. (2017). Dinamisasi kebudayaan dalam realitas sosial. Al-Adyan: Jurnal Studi Lintas Agama, 12(1), 16–30. https://doi.org/https://doi.org/10.24042/ajsla.v12i1.1442
Syafarudin. (2021). Wawancara.
Wahab, Erwin, & Purwanti, N. (2020). Budaya Saprahan Melayu Sambas: Asal Usul, Prosesi, Properti Dan Pendidikan Akhlak. Arfannur: Journal of Islamic Education, 1(1). https://doi.org/10.24260/arfannur.v1i1.143
Wigena, N. R., A, M. D., K, N. R., N, H., & N, R. G. (2022). Pengaruh Era Society 5.0 Terhadap Nilai-Nilai Pancasila yang Menjadi Tantangan Masyarakat Indonesia. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1). https://doi.org/https://doi.org/10.31316/jk.v6i1.2892
Yusanto, Y. (2020). Ragam Pendekatan Penelitian Kualitatif. Journal of Scientific Communication (Jsc), 1(1). https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/jsc/article/view/7764/5253
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/j-psh.v14i1.60263
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Reyhan Ainun Yafi, Dyah Kumalasari, Ria Irawan, Haris Firmansyah, Fitria Arifiyanti
Jurnal Pendidikan Sosiologi dan Humaniora published by
Sociology Education Study Program
Faculty of Teacher Training and Education
Tanjungpura University
Pontianak, West Kalimantan, Indonesia.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.