HUBUNGAN KEBIJAKAN SISTEM ZONASI TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR

Detania Hidapenta, Fira Ayu Dwiputri, Sania Amaliyah

Abstract


This research was motivated by enacting regulations regarding the zoning-based New Student Admission system in various schools in Indonesia. Meanwhile, the purpose of this research is to find out whether there is a relationship between the zoning system policy set by the government in PPDB on children's learning motivation and to find definite answers regarding the pros and cons that occur among the general public. In analyzing this, we use literature study as a research method, namely looking for various literature related to our research that is sourced from multiple media, both online and offline. Literature collection begins by searching for literature that discusses the zoning system and then on learning motivation in elementary schools, which includes definitions and characteristics. In searching for literature studies, prioritize the most recent year of publication. After collecting the literature, the relationship between zoning policies and the learning motivation of elementary school students. This study's results indicate a connection between the zoning policy in PPDB and the level of student motivation in elementary schools.


Keywords


Zoning system policy; Motivation to learn

Full Text:

PDF

References


Anisa, Muhammad Takdir, S. A. (2021). Implementasi Kebijakan Sistem Zonasi Pada SD Negeri 21 Jati Utara Kecamatan Padang Timur Kota Padang. JIEE : Jurnal Ilmiah Ekotrans & Erudisi, 1(1), 52–65.

Anjarwati, S. & Rochmat (2020). Pembaharuan Akses Pendidikan: Studi Persepsi Orangtua Peserta Didik Terhadap Sistem Zonasi Dalam Penerimaan Peserta Didik Baru (PPDB) Di Kota Blitar. Jurnal Translitera Vol 9 No. 2/ 2020.

Asri Ulfah Wulan Sari, Ali Imron, A. Y. S. (2016). Efektivitas Penerimaan Peserta Didik Baru (PPDB) Melalui Sistem Penerimaan Peserta Didik Online. Prosiding Seminar Nasional Mahasiswa Kerjasama Direktorat Jenderal Guru Dan Tenaga Kependidikan Kemendikbud, 1–11. Retrieved from https://www.google.co.id/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjo5Oj4zLLwAhUTjuYKHXRABkIQFjAAegQIAhAD&url=https%3A%2F%2Fcore.ac.uk%2Fdownload%2Fpdf%2F267023823.pdf&usg=AOvVaw1231GfrZwLJFAWlv7kElXW

Dianita, R. (2020). Korelasi Kebijakan Zonasi Dengan Motivasi Belajar Siswa Di Unit Pelaksana Teknis SMP Negeri 17 Manyar Gresik. Skripsi. Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya

Emda, A. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal Vol. 5 (2). 93-196.

Fauziah, Safiah, A. & Habibah, S. (2017). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Lesson Study Di Kelas V Sd Negeri Lampagen Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Unsyiah Vol. 2 No. 1 30-38.

Hairunisa, I. (2018).Pengaruh Teman Sebaya Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas Xii Ips Sma Islam Haruniyah Pontianak. Jurnal Pendidikan Sosiologi Dan Humaniora Vol. 9. No. 2. 115-124.

Hartanto, R. S. W., & Dani, H. (2020). STUDI LITERATUR : PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN DENGAN SOFTWARE AUTOCAD Rizal Septa Wahyu Hartanto Hasan Dani Abstrak. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 6(1), 1–6.

Indah, dkk. (2020). Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar Di Kota Magelang. Jurnal Varidika Vol. 32, No. 1, 2020, pp.62-70

Kemendikbud. (2018). Permendikbud Nomor 14 Tahun 2018 tentang Penerimaan Peserta Didik Baru pada Taman Kanak-Kanak, Sekolah Dasar, Sekolah Menengah Pertama, Sekolah Menengah Atas, Sekolah Menengah Kejuruan, atau Bentuk Lain yang Sederajat.

Kemendikbud. (2021). Permendikbud Nomor 1 Tahun 2021 tentang Penerimaan Peserta Didik Baru pada Taman Kanak-Kanak, Sekolah Dasar, Sekolah Menengah Pertama, Sekolah Menengah Atas, dan Sekolah Menengah Kejuruan.

Monika, M., & Adman, A. (2017). PERAN EFIKASI DIRI DAN MOTIVASI BELAJAR DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2), 109. https://doi.org/10.17509/jpm.v2i2.8111

Pangestuti, A. (2021). Sistem Zonasi dalam Perspektif Pendidikan. Jurnal READ (Research of Empowerment and …, 2(1), 15–21. Retrieved from http://jos.unsoed.ac.id/index.php/read/article/view/4337

Purwanto, N. (1992) Psikologi Pendidikan. PT. Remaja Rosdakarya: Bandung.

Saharuddin, E., & Khakim, M. S. (2020). Implementasi Kebijakan Sistem Zonasi Dalam Penerimaan Peserta Didik Baru Pada Tingkat SMA Di Daerah Istimewa Yogyakarta. Dinamika : Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Negara, 7(3), 424–438. Retrieved from https://jurnal.unigal.ac.id/index.php/dinamika/article/view/4226

Setiawan, dkk. (2021). Analisis Sistem Zonasi Terhadap Peserta Didik. JIP: Jurnal Inovasi Pendidikan Vol. 2 (2) Juli 2021.

Soemanto, W. (2006). Psikologi Pendidikan : Landasan Kerja Pemimpin Pendidikan (cetakan ke 5). Jakarta : Rineka Cipta.

Suprihatin, S. (2015). UPAYA GURU DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA. PROMOSI (Jurnal Pendidikan Ekonomi), 3(1). https://doi.org/10.24127/ja.v3i1.144

Widyastuti, R. T. (2020). DAMPAK PEMBERLAKUAN SISTEM ZONASI TERHADAP MUTU SEKOLAH DAN PESERTA DIDIK. EDUSAINTEK : JURNAL PENDIDIKAN, SAINS DAN TEKNOLOGI, 7(1), 11–19. https://doi.org/10.47668/edusaintek.v7i1.46

Wulandari, D. dkk (2018). Pengaruh Penerimaan Peserta Didik Baru Melalui Sistem Zonasi Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Kultur Demokrasi. Vol 5(9).




DOI: http://dx.doi.org/10.26418/j-psh.v13i2.54723

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Detania Hidapenta, Fira Ayu Dwiputri, Sania Amaliyah



Jurnal Pendidikan Sosiologi dan Humaniora published by

Sociology Education Study Program
Faculty of Teacher Training and Education
Tanjungpura University
Pontianak, West Kalimantan, Indonesia.



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.