ANALISIS MODEL PERUBAHAN BIROKRASI DALAM PENYELENGGARAAN PELAYANAN PUBLIK KOTA BEKASI DI MASA PANDEMI COVID-19

Ririn Sri Oktaviani, Lina Aryani, Dewi Noor Azijah

Abstract


This pandemic period provides a new perspective on bureaucratic management. Bureaucracy in any situation must continue to meet the needs of customers (society) because it is related to public services. So even though there is limited space for movement due to following health protocols during the current pandemic, people are still given their rights as citizens to be served by adjusting the situation, one of which is through electronic services. The Covid-19 pandemic is a condition that makes the bureaucracy adapt to changes in service models from habits in serving the community with normal conditions to the new normal. In this study, the author uses a qualitative descriptive method, with the type of library research (library research). The results of the survey indicate that bureaucratic changes occur in the dimensions of the organization and the measurements of the new work system. In the organizational size, there has been a change in the bureaucratic model which was initially run usually, then a disturbance; in this case, Covid-19 requires the organization to make changes to the continuing to new normal, while in the work system dimension, there are two choices, namely working at home and work at home. Office but still comply with health protocols.


Keywords


Pandemic, Service, Policy, New Normal

Full Text:

PDF

References


Antonio Juao. (2021). Viral Warga Berkerumun Saat Pendistribusian BST di Kantor Pos Bekasi. Diakses dari https://bekaci.suara.com/read/2021/01/13/070500/viral-wargaberkerumun-saat-pendistribusian-bst-di-kantor-pos-Bekasi pada Juni 2021

Bam Sinulingga. (2020). Kota Bekasi Peringkat Pertama Untuk Penanganan Covid-19 Di Jawa Barat. Diakses dari

https://www.liputan6.com/news/read/4398852/kota-bekasi-peringkat-pertama-untuk-penanganan-covid-19-di-jawa-barat pada Mei 2021

BEKASIKOTA.go.id. (2020). Layanan Perizinan Non Tatap Muka Diperpanjang Hingga 12 Mei 2020. Diakses dari https://www.bekasikota.go.id/detail/layanan-perizinan-nontatap-muka-diperpanjang-hingga-12-mei-2020 pada Juni 2021

Covid19.go.id. (2020). Keputusan Menteri Kesehatan Republik Indonesia NomorHK.01.07/MENKES/328/2020. Diakses dari https://covid19.go.id/p/protokol/panduan-pencegahan-dan-pengendalian-corona-virus-disease-2019-covid-19-di-tempat-kerja-perkantoran-dan-industri-dalam-mendukung-keberlangsungan-usaha-pada-situasi-pandemi pada Mei 2021

Dandy Bayu. (2020). UPDATE Corona 28 April: 10 Negara Kasus Tertinggi| WHO Ungkap Sebab Tsunami Covid-19 di India. Diakses dari laman https://www.kompas.com/tren/read/2021/04/28/072919065/update-corona-28-april-10-negara-kasus-tertinggi-who-ungkap-sebab-tsunami?page=all pada Mei 2021

Data Sebaran Kota Bekasi. Diakses dari https://corona.bekasikota.go.id/ pada Mei 2021

Deti Mega Purnamasari. (2020). Kinerja ASN Saat New Normal, Fleksibel hingga Harus Kuasai Teknologi Informasi. Diakses dari https://nasional.kompas.com/read/2020/06/23/09325401/kinerja-asn-saat-newnormal-fleksibel-hingga-harus-kuasai-teknologi?amp=1&page=2 pada Juni 2021

Dewangga Putra. (2020). Era New Normal dan Perubahan Perilaku Birokrasi. Diakses dari https://yoursay.suara.com/news/2020/12/29/115822/era-new-normal-dan-perubahanperilaku-birokrasi pada Mei 2021.

Dewi, D. S., & Tobing, T. N. W. (2021). Optimalisasi Penyelenggaran Pelayanan Publik Dalam Masa Perubahan Melawan Covid-19 Di Indonesia. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 5(1), 210. https://doi.org/10.52362/jisamar.v5i1.362

Dita Mellyanika. (2020). Peran Masyarakat Dalam Pelayanan Publik. Diakses dari https://ombudsman.go.id/artikel/r/artikel--peran-masyarakat-dalam-pelayanan-publik pada Mei 2021

Fitriandi, dkk. (2020). Bunga Rampai Keuangan Negara 2020: Kontribusi Pemikiran Untuk Indonesia. In Politeknik Keuangan Negara STAN (November 2). Politeknik Keuangan Negara STAN.

Hasrul. (2020). Aspek Hukum Pemberlakuan Pembatasan Sosial Berskala Besar (Psbb) Dalam Rangka Penanganan Corona Virus Disease 2019 (Covid-19). Jurnal Legislatif.

Heryanto, T. (2021). Pandemi Covid-19 Sebagai Inovasi Dalam Pelayanan Publik Di Era New Normal. 1(16).

Iwan Supriyatna. (2020). ASN di Bekasi Siap-siap Ngantor, Usia di Atas 50 Tahun Tetap WFH. Diakses dari https://www.suara.com/bisnis/2020/06/01/112750/asn-di-Bekasisiap-siap-ngantor-usia-di-atas-50-tahun-tetap-wfh pada Juni 2021

Kharis, I. (2015). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Transformasional Terhadap Kinerja Karyawan Dengan Motivasi Kerja Sebagai Variabel Intervening (Studi Pada Karyawan Bank Jatim Cabang Malang). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 3(1).

Mellita, D., & Elpanso, E. (2020). Model Lewin Dalam Manajemen Perubahan Teori Klasik Menghadapi Disrupsi Dalam Lingkungan Bisnis. Mbia, 19(2), 142–152. https://doi.org/10.33557/mbia.v19i2.989

Menpan.go.id. (2020). ASN Bersiap Menyongsong Tatanan Normal Baru. Diakses dari https://www.menpan.go.id/site/berita-terkini/asn-bersiap-menyongsong-tatanannormal-baru pada Juni 2021

Menpan.go.id. (2020). Sistem Kerja Tatanan Normal Baru Bagi ASN, Menyesuaikan Status PSBB. Diakses dari https://menpan.go.id/site/berita-terkini/sistem-kerja-tatanannormal-baru-bagi-asn-menyesuaikan-status-psbb pada Mei 2021

Menpan.go.id. Merayakan Ulang Tahun Kota Bekasi dengan Kehadiran MPP. Diakses dari laman https://www.menpan.go.id/site/berita-terkini/merayakan-ulang-tahun-kotabekasi-dengan-kehadiran-mpp pada Juni 2021

Moenir, A. S. (2002). Manajemen Pelayanan Umum di Indonesia. Bumi Aksara.

Osborne, S. P., & Brown, K. (2005). Managing Change and Innovation in Public Service Organizations. Routledge.

Osborne & Ted Gaebler. (1996). Mewirausahakan Birokrasi, terj. Abdul Rasyid. Pustaka Binaman Pressindo.

Purwanto, E. A. (2019). Kebijakan Publik Yang Agile dan Inovatif Dalam Memenangkan Persaingan di Era VUCA (Volatile, Uncertain, Complex, and Ambiguous) Pidato Pengukuhan Guru Besar.

Robbins, S. P. & Judge, T. A. (2013). Organizational Behavior (Fifteenth). Pearson.

Rogers, E. M. (2003). Diffusion of Innovations (5th editio). The Free Press.

Salam, R. (2021). Perubahan dan Inovasi Pelayanan Publik Di Era New Normal Pandemi Covid-19 Changes and Innovations in Public Services in the New Normal. Journal of Public Administration and Government, 3(1 April), 28–36.

Setkab.go.id. (2020). Menteri PANRB Terbitkan SE Nomor 58 Tahun 2020 tentang Sistem Kerja Pegawai ASN dalam Tatanan Normal Baru. Diakses dari https://setkab.go.id/menteri-panrb-terbitkan-se-nomor-58-tahun-2020-tentang-sistemkerja-pegawai-asn-dalam-tatanan-normal-baru/. pada Mei 2021

Taufik, H. W. (2020). Birokrasi Baru Untuk New Normal: Tinjauan Model Perubahan Birokrasi Dalam Pelayanan Publik di Era Covid-19. Dialogue Jurnal Ilmu Administrasi Publik, 2(1), 1–18. https://ejournal2.undip.ac.id/index.php/dialogue/article/view/8182

Zed, M. (2004). Metode Penelitian Kepustakaan. Yayasan Obor Indonesia.

Wisnu Yusep. (2020). Pola Tes Massal Corona di Bekasi Diubah Jadi Door to Door. Diakses dari https://megapolitan.okezone.com/read/2020/03/24/338/2188098/pola-tes-massalcorona-di-Bekasi-diubah-jadi-door-to-door pada Juni 2021




DOI: http://dx.doi.org/10.26418/j-psh.v13i1.52568

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Ririn Sri Oktaviani, Lina Aryani, Dewi Noor Azijah



Jurnal Pendidikan Sosiologi dan Humaniora published by

Sociology Education Study Program
Faculty of Teacher Training and Education
Tanjungpura University
Pontianak, West Kalimantan, Indonesia.



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.