POLA ASUH ORANG TUA KELAS MENENGAH DALAM MEMBANGUN PERILAKU SOSIAL ANAK USIA REMAJA

Reni Apriani, Subhan Widiansyah, Yustika Irfani Lindawati

Abstract


The purpose  of  this study  is  to describe  and  analyze in-depth  about  parenting patterns  in  building social  behavior  of adolescents  in  Banjarsari  Subdistrict  Cipocok  Jaya  Serang  City.  The  research  conducted  is  qualitative  field  research,  where  this  research  produces  analytical  procedures  that  do  not  use  statistical  analysis  procedures  or  other  quantification  methods.The  method  used  in  this  study  is a descriptive  method.  Data  collection  techniques  are  conducted  among  others:  interviews,  observations  and  documentation.  Interviews  are  conducted  on  parents  and  children.  Observations  are  carried  out  to  see  the  parenting  patterns  given  to  the  child.  And  documentation  is  done  in  order  to  obtain  information  and  written  sources  or  documents  when  conducting  research.Parenting Patterns in Adolescent Social Behavior Development In Banjarsari Village, Cipocok Jaya District, Serang City, no parents are involved in raising their children, and only one parenting pattern is used in educating and caring for them.

 


Keywords


Parenting Patterns, Adolescents, Social Behavior

Full Text:

PDF

References


Adrian, E. (2018). Upaya Orang Tua Dalam Menanggulangi Perilaku Mengkonsumsi Minuman Keras Pada Remaja Usia Sekolah Di Desa Sungai Batang. Pontianak: JPSH Universitas Tanjungpura. Vol. 9. No.2 hal 2.

Agency, A. T. (2014). Mengembangkan Pola Asuh Demokratis. Jakarta: PT Elex Media Kompitudo.

Agustiawati, I. (2014). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akutansi Kelas XI IPS Di SMA Negeri 26 Bandung. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Agustine, F. (2019). Kontribusi pengasuhan orang tua terhadap kemandirian siswa serta implikasinya bagi program bimbingan dan konseling. Serang: UNTIRTA.

Azis, W. A. (2018). Penerapan Pola Asuh Otoriter Pada Anak (Studi Kasus Pada Kader Posyandu Di Desa Kawungluwuk Kecamatan Tanjungsiang Kabupaten Subang). Bandung: Tunas Siliwangi, 4(2).

Desmita. (2013). Psikologi Perkembangan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Eta Natalia, A. R. (2019). Pola Asuh Orangtua Tunggal (Studi Kasus Di Desa Teluk Kapuas Kecamatan Sungai Raya Kabupaten Kubu Raya). Pontianak: JPPK Universitas Tanjungpura. Vol 8, No 12 hal 1.

Fitri Winarti, S. S. (2021). Analisis Pola Asuh Orang Tua Otoriter, Permisif, Dan Demokratis Terhadap Moral Remaja Di Kelurahan Sedau Kota Singkawang. Pontianak: JPPK Universitas Tanjungpura. Vol 10, No 12 Hal 6.

Hall, S. (2016). Moral geographies of family: articulating, forming and transmitting moralities in everyday life. Social and Cultural Geography, Vol 17(8),1017–1039.

Helen Bee, D. B. (2014). The developing child. Harlow: Pearson.

Hijayatien, Y. B. (2018). Pola Asuh Permisif Orang Tua Dalam Kebiasaan Remaja Bermain Game Online Pada Jam Sekolah. Pontianak: JPPK Universitas Tanjungpura. Vol 7, No 12 : 7.

Imelda, A. S. (2020). Hubungan Pola Asuh Orangtua Dengan Perilaku Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Ips Di Smp Negeri 2 Pontianak. Pontianak: JPPK Universitas Tanjungpura. Vol 9, No 10.

Irawan, I. (2012). Teori-teori sosial dalam tiga paradigma : (fakta sosial, definisi sosial, dan perilaku sosial). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Moleong, L. J. (2018). Metodelogi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.

Ningrum, D. (2015). Kemerosotan Moral Di Kalangan Remaja: Sebuah penelitian Mengenai Parenting Styles dan Pengajaran Adab Sekolah Menengah Islam Terpadu (SMIT). Semarang: Jurnal Unisia. XXXVII(82), 18–30.

Oktaviana. (2014). Tanggung Jawab Orang Tua Dalam Pendidikan Anak (Studi Kasus Keluarga Nelayan Kelurahan Tengah. Pontianak: JPPK Universitas Tanjungpura. Vol 3, No 3 hal 2.

Purnasari. (2013). Pola Pengasuhan Anak Pada Keluarga Petani Melayu Di Desa Pusaka Kecamatan Tebas Kabupaten Sambas. Pontianak: JPSH Universitas Tanjungpura. Vol 4, No 1 hal 2.

Ritzer, G. (2014). Teori Sosiologi Modern. Jakarta: Kencana edisi ke 7.

Sarwono, S. W. (2013). Psikologi Remaja. Depok: Rajawali Pers.

Sriyanto, A. A. (2014). Perilaku Asertif dan Kecenderungan Kenakalan Remaja Berdasarkan Pola Asuh dan Peran Media Massa. Yogyakarta: Jurnal Psikologi UGM. 41(1), 74–88.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Afabeta.

Martono, Nanang. (2012). Sosiologi Perubahan Sosial. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Moleong, J. lexy. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Ritzer, George (2017). Teori Sosiologi: dari Teori Klasik sampai Perkembangan Mutakhir Sosiologi Postmodern, Bantul: Kreasi Wacana.

Soebani, Beni Ahmad. (2015). Sosoiologi Perkotaan. Bandung: Pustaka Setia.

Sugiyono, (2009). Metode Penelitian kuantitatif Kualitatif dan R&d. Bandung: Alfabeta.

W, Sarlito, Sarwono, (2009). Pengantar Psikologi Umum, Jakarta: PT. Raja Grafindo.

Wanto H Rivaie (2010). “Membina Nilai Moral Sosial Budaya Indonesia Di Kalangan Remaja”, Jurnal Pendidikan Sosiologi dan Humaniora, Vol. 9 No.1. April 2018

Wulandari, (2019). Perilaku RemajaI. Semarang:Mutiara Aksara.

Yusuf, Akhyar Lubis, (2014), Postmodernisme Teori dan Metode, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada




DOI: https://doi.org/10.26418/j-psh.v13i1.51453

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Jurnal Pendidikan Sosiologi dan Humaniora published by

Sociology Education Study Program
Faculty of Teacher Training and Education
Tanjungpura University
Pontianak, West Kalimantan, Indonesia.



Creative Commons License
Jurnal Pendidikan Sosiologi dan Humaniora is licensed under CC BY 4.0