Pelatihan Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Menggunakan Teknik Token Economy Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas X Di MAN Kota Palangka Raya
Abstract
nterest is an impulse from within a person to do something with pleasure or pleasure without coercion from other parties. However, many students still have low interest in learning. This study was conducted to determine whether the application of group guidance services using the token economy technique can increase student interest in learning. This research is an experimental research, with a one group pre-test and post-test design. The sample was taken using a non-probability sampling technique so that there were eight students of class X MIPA-4 MAN Palangka Raya City were assigned as samples in this study. Data collection techniques in this study used by researchers are questionnaires, observation, and documentation. Then the researcher analyzed the data using parametric statistics from the Paired Samples Test (SPSS version 22 program) because the researcher's data were normally distributed. The author finally draws conclusions based on statistical results. The results showed that the calculation of the value of the paired t-test obtained was sig.2 tailed of 0.000 <0.05 with a t count of -7.072 which means the null hypothesis is rejected and the alternative hypothesis is accepted. The alternative hypothesis in this study is that the application of group guidance services using the token economy technique can increase student interest in learning for class X MIPA-4 MAN Palangka Raya City. Thus, it can be concluded that the application of group guidance services using the token economy technique can increase student interest in learning for class X MIPA-4 MAN Palangka Raya City for the 2020/2021 academic year.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Daftar Pustaka
ApriliantiDini, Dwi Hartanto, dkk. 2017. Penerapan Teknik Modifikasi Perilaku Token Ekonomi Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Kelas V Sekolah Dasar,Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar,Vol. 2, No. 4
Arikunto, S. (2013).Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta
Bradley T.Eriod (2017).40 Teknik yang harus diketahui setiap konselor.pustaka belajar
Desmita,Psikologi Perkembangan. Bandung : Remaja Rosda Karya2009.195
Dewa Ketut Sukardi, Pengantar Pelaksanaan Program Bimbingan dan Konseling di Sekolah (Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2000)
Dirjen Dikti. 2007. Penataan Pendidikan Profesional Konselor dan Layanan Bimbingan dan Konseling dalam Jalur Pendidikan Formal. Bandung : UPI Jurusan PPB
El, Rifda Fiah. 2015. Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling,Yogyakarta: Idea Press
Erman, Amti dan Prayitno. 2013. Dasar-dasar Bimbingan dan Konseling,Jakarta: PT Rineka Cipta
Ismi, Astutik. 2004. Meningkatkan Minat Belajar dan Prestasi Belajar IPA. Jogjakarta: UNY
Julia, Fani Ifana. 2013. Disiplin Siswa di Sekolah dan Impikasinya Dalam Pelayanan Bimbingan dan Konseling.Jurnal Bimbingan dan Konseling, Vol. 2,No. 23
Juntika, Nurihsan.2006. Bimbingan dan Konseling dalam Berbagai Latar Kehidupan. Bandung : Refika Aditama
Ketut, Sukardi Dewa. 2008. PengantarPelaksanaan Program Bimbingan dan Konseling di Sekolah,Jakarta: Rineka Cipta
Latipun, Psikologi Manajemen (Malang : Universitas Muhammadiyah Malang, 2005)
Latipun. 2006. Psikologi Konseling. Malang : UMM Press
Lestari, Indah. 2013. Pengaruh Waktu Belajar dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika
Nugroho, Sugeng. 2014. Pemanfaatan Mobile Learning Game Barisan dan Deret Geometri untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Matematika SMA KESATRIA 1 SEMARANG
Pangestu, A. D., Samparadja, H., & Tiya, K. 2017. Pengaruh Minat terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Sma Negeri 1 Uluiwoi Kabupaten Kolaka Timur.Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika
Prahmadita, A.D. (2014). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Minat Siswa Untuk Mengikuti Ekstrakurikuler Drumband di SMP Negeri 1 Sleman. Fakultas Bahasa dan Seni. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta
Rahmawati, Nimas. Token Economy Sebagai Upaya Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Pada Mata pelajaran Mattematika Kelas II SD Baturetno,(SkripsiUniversitas Negeri Yogyakarta)
Rochman Natawidjaya, Bimbingan Penyuluhan (Jakarta: UT, 1986)
Rosyida, Fatia. Pengaruh Metode Token Economy Terhadap Kedisiplinan Siswa di Raudhatul Athfal Islamiyah Karangdowo Bojonegoro, (Skripsi Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya)
Safari. 2012. Indikator Minat Belajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Santoso, Singgih. Aplikasi SPSS Pada Statistik Non Parametrik,Jakarta: PT Elek Media Komputindo
Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta
Sugiyono. (2013).Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&B.Bandung: Alfabeta
Sugiyono. “Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&B”. 2010. Bandung: Alfabeta
Sugiyono. 2008. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung : Alfabeta
Susanti, Debby Dwi dan Siti Khabibah. 2013. Minat dan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika Menggunakan Media Berbasis Komputer pada Materi Bola.MATHEdunesa
Walgito Bimo, Bimbingan dan Penyuluhan di Sekolah (Yogyakarta: Andi Offest, 1993)
Wirowidjo, Sutijipto. 2003. Minat Belajar. Bandung: PT Refika Aditama
Yusuf, S dan Nurihsan, J. (2008). Landasan Bimbingan dan Konseling. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Yusuf, S. (2009). Program Bimbingan dan Konseling Di Sekolah. Bandung: Rizqi Press
Yusuf, Syamsu LN, dan Juntika, A. 2005. Landasan Bimbingan dan Konseling.. Bandung: Remaja Rosdakarya
Zawani Yasmin, Pelaksanaan Bimbingan Kelompok untuk meningkatkan Komunikasi Teman Sebaya Di Madrasah Aliyah Negeri 3 Medan Tahun Ajran 2015/2016. Universitas Islam Negeri Sumatra Utara. 2016.
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jplp2km.v5i2.55356
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Jurnal Pengabdi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat
Universitas Tanjungpura, Pontianak
Jalan Daya Nasional, Pontianak, 78124 Telp/Fax : (0561) 732406
email: lppkm@untan.ac.id
website : lppkm.untan.ac.id
MAPS :
View My Stats
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.