PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBANTUAN PERMAINAN KARTU UNO UNTUK MENINGKATKAN MINAT DAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK SMA
Abstract
The objectives of this study are: (1) to produce UNO card media that is feasible to increase students' interest and learning outcomes; (2) to produce UNO card media that is practical to increase students' interest and learning outcomes; (3) to produce UNO card media that is effective to increase students' interest and learning outcomes. The research design used is R&D with the 4D model (define, design, develop, disseminate). The research subjects were students of class XI SMA Negeri 1 Pengasih. Data collection techniques include interviews, observations, questionnaires, and tests. analysis techniques using four-scale ideal standard deviation (SBi) techniques, Aiken's V, IJA, Quest Standard Gain, Mann Whitney, Effect Size. The results showed that the UNO card game media was feasible, practical and effective to increase the interest and learning outcomes of grade XI students.
Keywords
References
Ali, M., & Adawiah, R. (2021). Relevansi Penerapan Kurikulum 2013 Di Sekolah Pada Mata Pelajaran Fisika Dan Hubungan Dengan Kinerja Individual Pengguna (Studi Kasus SMA SE-Kabupaten Kotabaru). INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 10(1), 39-47.
Harahap, M., Mujib, A., & Nasution, A. S. (2022). Pengembangan Media Uno Math untuk Mengukur Pemahaman Konsep Luas Bangun Datar. All Fields of Science Journal Liaison Academia and Sosiety, 2(1), 209-217.
Kurniawan, R., Ratnawuri, T., & Ningrum, N. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN KARTU UNO PADA MATERI PENDAPATAN NASIONAL KELAS XI DI SMA NEGERI 1 PEKALONGAN TAHUN PELAJARAN 2021/2022. EDUNOMIA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi, 3(2), 195-202.
Martin, R., & Simanjorang, M. M. (2022). Pentingnya Peranan Kurikulum yang Sesuai dalam Pendidikan di Indonesia. Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1): 125-134.
Maulidina, S., & Bhakti, Y. B. (2020). Pengaruh media pembelajaran online dalam pemahaman dan minat belajar siswa pada konsep pelajaran fisika. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi Dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 6(2): 248-251.
Paradina, D., Connie, C., & Medriati, R. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Di Kelas X. Jurnal Kumparan Fisika, 2(3 Desember), 169-176.
Syam, R. (2018). Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Kurikulum 2013 Oleh Guru Mata Pelajaran Produktif Di SMK Negeri 5 Bantaeng (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS NEGERI MAKASSAR).
Wahyuningtyas, R., & Sulasmono, B. S. (2020). Pentingnya media dalam pembelajaran guna meningkatkan hasil belajar di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 23-27.
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928-3936.
Wulandari, L. S. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Permainan Remi pada Materi Bangun Datar. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika (JIPM), 1(1), 19-30.
DOI: https://doi.org/10.26418/jippf.v5i1.81778
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Indexed By:
Published By:
Program Studi Pendidikan Fisika, Fakultas Keguruan & Ilmu Pendidikan, Universitas Tanjungpura,
Jl. Prof. Dr. Hadari Nawawi, Pontianak 78124, Indonesia
website:http://jurnal.untan.ac.id/index.php/JIPPF/index
email :jippf@untan.ac.id

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.