PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN FISIKA MENGGUNAKAN MODEL GUIDED DISCOVERY LEARNING UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP PESERTA DIDIK PADA MATERI HUKUM NEWTON

Nanda Annisa Solikhah, Riki Perdana

Abstract


The analysis of students' understanding of concepts in physics learning is still low. So that learning tools are needed that can improve students' understanding of concepts. This research aims to develop physics learning tools with a guided discovery learning model on the subject of Newton's laws to improve the understanding of students' concepts. The research and development method uses a 4D model consisting of 4 stages, namely (1) define (analysis of learning needs), (2) design (product design), (3) develop (feasibility test or product validation), and (4) dessiminate (dissemination of the final product). Product validation or feasibility testers are carried out by 1 expert lecturer in the field of Physics Education and 3 students who are studying in the field of Physics Education. The results obtained in the feasibility test of the learning device developed showed that the average percentage value in rpp eligibility was obtained 89.5%, in LKPD it was 87.5%, and the average percentage value in the concept understanding assessment instrument had a value of 94%. Based on the results of the analysis obtained, physics learning tools with a guided discovery learning model on the subject matter of Newton's laws which to improve the understanding of students' concepts are included in the very feasible category.


Keywords


Guided Discovery Learning, Concept Understanding, Newton's Laws

Full Text:

PDF

References


Ardhuha, J., Sahidu, H., & Ulfa, S. M. (2022). Desain dan Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Guided Inquiry Berbantuan Simulasi PhET untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Usaha dan Energi Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3), 1143–1149. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3.711

Budhiandie, V.M. (2020). PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR. Skripsi. Universitas Pasundan. Bandung

Egista, E., Taufik, M., Zuhdi, M., & Kosim, K. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Pada Materi Getaran Harmonis Menggunakan Model Discovery Learning untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(1), 41–46. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i1.397

Elisa, E., Mardiyah, A., & Ariaji, R. (2017). PENINGKATAN PEMAHAMAN KONSEP FISIKA DAN AKTIVITAS MAHASISWA MELALUI PhET SIMULATION. PeTeKa, 1(1), 15-20. https://doi.org/10.31604/ptk.v1i1.15-20

Hutami, D. P., & Wiyatmo, Y. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Guided Discovery Learning Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Dan Kemampuan Kerja Sama Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(1), 18-28.

Irmawati, M., Rukli, R., & Baharullah, B. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Menggunakan Metode Discovery Learning berbasis GRANDER di Sekolah Dasar. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 3(2), 127–139. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v3i2.147

Mariska, M., Kurniawan, E. S., & Fatmaryanti, S. D. (2013). Efektifitas Pemberian Apersepsi dan Motivasi dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa pada Pokok Bahasan Gaya, SMP NEGERI 13 Purworejo. Radiasi : Jurnal Berkala Pendidikan Fisika, 3(2), 161-165. Retrieved from https://jurnal.umpwr.ac.id/index.php/radiasi/article/view/441

Nurulhidayah, M. R., Lubis, P. H. M., & Ali, M. (2020). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING MENGGUNAKAN MEDIA SIMULASI PhET TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP FISIKA SISWA. Jurnal Pendidikan Fisika, 8(1), 95-103. https://doi.org/10.24127/jpf.v8i1.2461

Rahayu, Y., & Pujiastuti, H. (2018). ANALISIS KEMAMPUAN PEMAHAMAN MATEMATIS SISWA SMP PADA MATERI HIMPUNAN. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 3(2), 93-102. https://doi.org/10.23969/symmetry.v3i2.1284

Sandra, E., Tandililing, E., & Oktavianty, E. (2018). Analisis Pemahaman Konsep Siswa pada Materi Hukum Newton di SMA Negeri 3 Bengkayang. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(10), 1-8. http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v7i10.29100

Sari, A. L. R., Parno, P., & Taufiq, A. (2018). Pemahaman konsep dan kesulitan siswa SMA pada materi hukum Newton. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(10), 1323-1330. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/

Setyaningrum, V. F., Hendikawati, P., & Nugroho, S. (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep dan Kerja Sama Siswa Kelas X Melalui Model Discovery Learning. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 810-813. Retrieved from https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/20373

Sukardjo. (2008). Hand Out Materi Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Program Pascasarjana Universitas Negeri Yogyakarta

Sugiyono, S. (2013). Model Penelitian Kuntitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta.

Sugiyono, S. (2019). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung : Alfabeta.

Sumarmo, U. (2014). Asesmen Soft Skill dan Hard Skill Matematik Siswa Dalam Kurikulum 2013. 1-30. Retrieved from https://anzdoc.com/asesmen-soft-skill-danhard-skill-matematik-siswa-dalam-kuri.html

Tangke Allo, A. Y., Jatmiko, B., & Agustini, R. (2017). PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN FISIKA MODEL GUIDED DISCOVERY LEARNING MENGGUNAKAN ALAT SEDERHANA UNTUK MEREDUKSI MISKONSEPSI SISWA SMA PADA MATERI FLUIDA STATIS. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 5(1), 769-778. https://doi.org/10.26740/jpps.v5n1.p769-778

Zuhdan, K. P. (2011). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Sains Terpadu Untuk Meningkatkan Kognitif, Keterampilan Proses, Kreativitas serta Menerapkan Konsep Ilmiah Peserta Didik SMP. Tesis. Yogyakarta: Program Pascasarjana Universitas Negeri Yogyakarta.




DOI: https://doi.org/10.26418/jippf.v4i1.60989

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed By: 

        

Published By:

Program Studi Pendidikan Fisika, Fakultas Keguruan & Ilmu Pendidikan, Universitas Tanjungpura,
Jl. Prof. Dr. Hadari Nawawi, Pontianak 78124, Indonesia

website:http://jurnal.untan.ac.id/index.php/JIPPF/index
email :jippf@untan.ac.id

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.