ANALISIS KEMAMPUAN KOGNITIF PESERTA DIDIK DALAM MENYELESAIKAN SOAL MOMENTUM DAN IMPULS

Mona Nabilah, Stepanus Sahala, Hamdani

Abstract


This research aims to examine students cognitive abilities in completing physics problem about momentum and impulses at SMA Kristen Immanuel Pontianak. The research uses survey method, by giving test that consists of 11th grader (53 male; 69 female). According to the result, it was found that the total average percentage of students cognitive abilities in general (C1-C4) was 69% and was categorized as medium. The highest average percentage of students cognitive ability was in the domain remembering (C1) with the percentage of 90% (high) and the lowest was in the domain of analyzing with the percentage of 53% (low). Furthermore, there was difference in students cognitive ability based on gender in domain of remembering (C1), that was recognized from the result of Mann-Whitney statistical test (0.004<0.05), which showed that significance value was below the probability value. This research is expected to be a guide and reference in developing learning strategies in physics problem to improve students cognitive abilities.

Keywords: Analysis, Cognitive, Momentum and Impulses, Gender

Full Text:

PDF

References


Aida, Nur. (2017).Karakteristik Instrumen Penilaian Hasil Belajar Matematika Ranah Kognitif Yang Dikembangkan Mengacu Pada Model PISA. Suska Journal of Mathematics .Vol. 3, No. 2, 2017, Hal. 130 – 139.

Aini, Nur. (2016). Analisis Kemampuan Kognitif Siswa Dalam Evaluasi Pembelajaran Matematika Menggunakan Model Countenace Stake. Skripsi: (Online). (https://diglib.uinsby.ac.id), diakses pada 30 Maret 2019.

Amir, Z. MZ. (2013). Perspektif Gender dalam Pembelajaran Matematika. Marwah: Jurnal Perempuan, Agama, dan Gender12(1), 15—31. DOI: http://dx.doi.org/10.24014/marwah.v12i1.511

Anderson dan Krathwohl. (2002). Revisi Taksonomi Bloom. Jakarta: Rineka Cipta.

Gais, Zakina. (2017). Analisis Kemampuan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal HOTS Ditinjau dari Kemampuan Awal Matematis Siswa. Jurnal Maosharafe, Vol 6,No 2, p255-26.

Hardianti, Tuti. (2018). Analisis Kemampuan Peserta Didik Pada Ranah Kognitif dalam Pembelajaran FISIKA SMA. Jurnal Pendidikan Fisika UAD. Seminar Nasional Quantum.

Helgeson, v. S. (2012). The Psychology of Gender 4th ed. United States: Pearson Education Inc, 1-10.

Huda, Miftahul. (2013). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Kemendikbud. (2018). Hasil Ujian Untuk perbaikan Kualitas Pendidikan . (online). (https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2018/05/hasil-un-untuk-perbaikan-kualitas-pendidikan) diakses 30 September 2018.

Kemendikbud. (2018). Peringkat Indonesia Pada PISA. (online). (https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2016/12/peringkat-dan-capaian-pisa-indonesia-mengalami-peningkatan) diakses 30 September 2018.

Kemendikbud. (2018). Kisi-Kisi USBN dan UN Tahun Pelajaran 2017/2018. (online).(https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2017/12/kisikisi-usbn-dan-un-tahun-pelajaran-20172018) diakses 30 September 2018.

Lasry dkk . (2009). Are Most People to Dumb For Physic?. Physic Teach. Diakses tanggal 19 September 2019.

Nasution. (2017). Berbagai Pendekatan Dalam Proses Belajar dan Mengajar. Bandung : Bumi Aksara.

Parlemo, Liam. (2015). Women Outperform Men In Remembering to Remember. The Quartery Journal of Experimental Psychology. Diakses tanggal 19 September 2019.

PISA Result. (2016). PISA Result 2015. (online). (https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus.pdf). Diakses 24 April 2019

Perawani. (2019). Analisis Kemampuan Kognitif Peserta Didik Dalam Menyelesaikan Soal Materi Kalor dan Perpindahannya. Jurnal Pendidikan Fisika FKIP UNTAN. Diakses tanggal 19 September 2019.

Pramawati, N. M. N., Dantes, N., & Parmiti, D. P. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Ditinjau Dari Jenis Kelamin Pada Siswa Kelas V. e-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha. Vol. 4 No. 1 Hal: 1-10.

Rufaida, Sufi Ani . (2012). Profil Kesalahan Siswa Sma Dalam Pengerjaan Soal Pada Materi Momentum Dan Implus. (Online). (http://www.jurnal,fkip.uns.ac.id/index.php/prosfis 1/download/3746/2629). Diakses tanggal 18 September 2019.

Rosa, Friska Octavia. (2015). Analisis kemampuan Siswa Kelas X Pada Ranah Kognitif, Afektif dan Psikomotorik. Jurnal Fisika dan Pendidikan Fisika, OMEGA. Vol 1 No. 2.

Santrock. John W. (2003). Adolesence Perkembangan Remaja Vol 6. Jakarta: Erlangga.

Suhaida, Dada. (2018). Analisis Kemampuan Siswa Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Menengah Pertama Negeri 2 Siantan Kabupaten Mempawah. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, Vol 2, No. 2.

Sunardi. (2017). Buku Guru Fisika Untuk SMA/MA Kelas X. Bandung: Yrama Widya.

Susana. (2015). Analisis Didaktis Berdasarkan Kemampuan Kognitif dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Kalor. Jurnal pengembangan dan pendidikan Fisika. Vol 1, No. 2.

Syaiful, Rochman. (2018). Analisis High Order Thinking Skills (HOTS) Taksonomi Menganalisis Pemecahan Fisika. Science and Physics Education Journal (SPEJ), Vol 1, No 1, pp. 78-88. Diakses tanggal 19 September 2019.

Vidayanti, Nurul. (2017). Analisis Kemampuan Kognitif Siswa Kelas VIII SMP Negeri 11 Jember Ditinjau Dari Gaya Belajar Dalam Mneyelesaikan Soal Pokok Bahasan Lingkaran. Kadikma. Vol. 8, No 1

Yuliani, Anik. (2019). Penyusunan Laporan PTK Guru. Sidoharjo: Uwais Inspirasi Indonesia.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office/Publisher Address:
Program Studi Pendidikan Fisika, Fakultas Keguruan & Ilmu Pendidikan, Universitas Tanjungpura,
Jl. Prof. Dr. Hadari Nawawi, Pontianak 78124, Indonesia

website:http://jurnal.untan.ac.id/index.php/JIPPF/index
email :jippf@untan.ac.id

Published By:

Program Studi Pendidikan Fisika
Universitas Tanjungpura