EFEKTIVITAS MODEL PROBLEM SOLVING BERBANTUAN SELF-DIAGNOSIS SHEET DALAM MEREMEDIASI KESALAHAN MENYELESAIKAN SOAL MATERI ENERGI

Oktavianus Liyu, Haratua Tiur Maria S., Erwina Oktavianty

Abstract


The purpose of this study was to examine the effectiveness of Problem Solving Model assisted with the self-diagnosis sheet to remediating students' mistake in solving about energy on grade of SMAN 5 Pontianak. The form of research was pre-experimental design with one group pre-test post-test design. The data collection was used in this research was essay tests of five questions. The research sample was chosen using the Intact Group technique. In generaly the percentage of students mistakes completing questions before remediation is 54.32%, while the percentage of students' mistakes completing questions after remediation is 13.81%. The used of self-diagnosis sheet assisted problem solving models was effective in remediating students' mistakes in solving problems with the effect size of 0.75 categorized as high. This research is expected to be used as an alternative learning activity in class to overcome the mistakes in completing questions experienced by students.

Keywords: Energy, Problems Solving Error, Problem Solving Model, Remediation, Self-Diagnosis Sheet


Full Text:

PDF

References


Abdurrahman, Mulyono. (2012). Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta

BSNP. 2016. Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah. (online). (http://bsnp-indonesia.org/standar-isi/, diakses 10 Maret 2018).

Caliskan, et al. 2010. Effect of the problem solving strategies instruction on the students' physics problem solving performances and strategy usage. Procedia Social and Behavioral Sciences.11 Januari 2010, Izmir, Turkey. Hal. 2239-2243.

Dennys, Grace H & Sahyar. 2013. Efek Model Pembelajaran Problem Solving dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika, Vol 2(2).

Depdiknas. 2008. Panduan Penyelenggaraan Pembelajaran Remedial. Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas. Jakarta: Dikmenjur – Diknas.

Hastuti, I,. Surantoro, & D.W. Rahardjo. 2011. Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Soal Materi Pokok Kalor Pada Siswa Kelas X SMA. Jurnal Materi dan Pembelajaran Fisika. 1-11

Hidayat Syarif R. 2017. Pengenbangan Instrumen Tes Keterampilan Pemecahan Masalah Pada Materi Getaran, Gelombang Dan Bunyi. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Fisika. Vol 3 No 2.

Kasmad, M & Pratomo, S. 2012. Model Pembelajaran Berbasis Paikem. Tangerang: PT Pustaka Mandiri.

Kemendikbud. 2016. Peringkat dan Capaian PISA Indonesia. (Online). (https://www.kemendikbud.go.id, diakses tanggal 2 Febuari 2019).

Kemdikbud. 2017. Model Silabus Mata Pelajaran Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah (SMA/MA). Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Komariah, K. 2011. Penerapan Metode Pembelajaran Problem Solving Model Polya untuk Meningkatkan Kemampuan Memecahkan Masalah Bagi Siswa Kelas IX J di SMPN 3 Cimahi. Prosiding Seminar Nasional Penelitian. Yogyakarta, Indonesia. Hal. 181-188.

Nasihan, Fitriyatun. 2014. Pengembangan Modul Dengan Problem Model Solving Berbantuan LKS Dan Puzzquare Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Pada Materi Segiempat SMP. FPMIPA Universitas PGRI Semarang.

Puspendik. 2018. Laporan Hasil Ujian Nasional SMA/MA. (Online). (http://puspendik.kemendikbud.go.id./hasil-un/, diakses tanggal 13 Maret 2019).

Putri. 2016. Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Soal Penerapan Fisika Dengan Menggunakan Lembar Self-Diagnosis Pada Mahasiswa Pendidikan Fisika FKIP Universitas Sriwijaya. Jurnal Inovasi dan Pembelajaran Fisika. Palembang: Universitas Sriwijaya.

Safadi, Rafi’. 2016. Self-Diagnosis as A Tool for Supporting Students’ Conceptual Understanding and Achievements in Physics: the Case of 8th-graders Studying Force and Motion. IOP Publishing Ltd Physics Education.52(1).

Sari, D.M., Surantoro, & E.Y Ekawati. (2013). Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Soal Materi Termodinamika Pada Siswa SMA. Jurnal Materi Dan Pembelajaran Fisika (JMPF). 3(1) : 5-8

Setiyani, Feri. 2016. Kemampuan Siswa Dalam Memecahkan Masalah Fisika Pada Berbagai Bentuk Representasi Soal. Skripsi. Universitas Negeri Semarang.

Shih, Y., & Singh, C. 2013. Using an isomorphic problem pair to learn introductory physics: Transferring from a two-step problem to a three step problem. Physical Review Special Topics - Physics Education Research. 9(2): 1-21.

Suparno, P. 2013. Miskonsepsi & Perubahan Konsep Dalam Pendidikan fisika. Jakarta: PT Grasindo.

Swistoro, E.W. 2012. Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Fisika Pada Pembelajaran Topik Optika Pada Mahasisiwa Pendidikan Fisika. Jurnal Exacta, Vol X No. 2


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Editorial Office/Publisher Address:
Program Studi Pendidikan Fisika, Fakultas Keguruan & Ilmu Pendidikan, Universitas Tanjungpura,
Jl. Prof. Dr. Hadari Nawawi, Pontianak 78124, Indonesia

website:http://jurnal.untan.ac.id/index.php/JIPPF/index
email :jippf@untan.ac.id

Published By:

Program Studi Pendidikan Fisika
Universitas Tanjungpura