KELAYAKAN MAJALAH BIOLOGI SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN SUBMATERI INTERAKSI DALAM EKOSISTEM KELAS X SMA/MA
Abstract
The purpose of this research is to find out the feasibility of the biology magazine as the teaching media in sub material interaction in ecosystem for sophomore in high school. This study used research and development (R&D) with the Plomp model. Feasibility test on the biology magazine which display the result of phase one validated by five validator consist of three lecturer and two sophomore teachers in class X from SMA Negeri 1 Sambas and SMA Negeri 1 Subah were selected by purposive. Validation assessment uses a Likert scale and data analysis uses the formula Lawshe (1975). The aspects assessed from the Biology magazine are aspects of language, content, and construction with 22 assessment criteria. The result of the biology magazine as teaching media acquire score 0,99 in CVI (Content Validity Index) which declared as a valid teaching material in sub material interaction in ecosystem for sophomore in highchool.
Full Text:
PDFReferences
Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran . Jakarta : Raja Grafindo Persada.
Asyhar, R. (2011). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran . Jakarta : Gaung Persada Press.
Asfuriyah, S., & Nuswowati, M. (2015). Pengembangan Majalah Sains Berbasis Contextual Learning Pada Tema Pemanasan Global Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Unnes Science Education Journal, 4(1), 739-746. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/usej/article/view/4983. Diakses tanggal 20 Desember 2020.
Azizah, N. (2015). Keefektifan Kalimat Pada Skripsi Mahasiswa Fakultas Pendidikan Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Arkhais, 6(2), 73-80. (Online). (http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/arkhais/article/view/381). Diakses 20 Februari 2022.
Bheatha, Y. A. (2018). Kelayakan Majalah Materi Keanekaragaman Hayati Dari Buah Baladok Jempari Dan Titidan . Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa. 7(12). (Online). (https:// jurnal. untan. ac. id/ index. php/ jpdpb/ article/ view/ 30060). Diakses 6 Januari 2021.
Chaeruman, U.A. (2015). Instrumen Evaluasi Media Pembelajaran. Jakarta: Pusat Teknologi Informasi dan Komunikasi Pendidikan, Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Fatahullah, M. M. (2016). Pengaruh Media Pembelajaran dan Kemampuan Berpikir Kritis Terhadap Hasil Belajar IPS. Jurnal Pendidikan Dasar. 7(2). 237-252. DOI: 10.21009/JPD.072.05. (Online). (https:// www.neliti.com/ id/publications/119472/pengaruh-media-pembelajaran-dan-kemampuan-berpikir-kritis-terhadap-hasil-belajar). Diakses tanggal 6 Januari 2022.
Gumelar, R. G. (2014). Layout Majalah Sebagai Sebuah Cerminan Identitas Pembaca Studi Kasus Layout Majalah Cosmopolitan dan Aneka Yes. Jurnal Komunikasi, 2(3), 51-57. (Online). (https://e-jurnal.lppmunsera.org/index.php/LONTAR/article/view/341). Diakses 20 Februari 2022.
Halik, A. (2013). Komunikasi Massa . Makassar: Alauddin University Press.
Jatmika, H.M. (2005). Pemanfaatan Media Visual dalam Menunjang Pembelajaran Pendidikan Jasmani di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 3(1), 89-99. (Online). (https:// journal. uny.ac.id/ index.php/ jpji/article/ download/6176/5364). Diakses 20 Februari 2022.
Kahfi, A.S. & Iskandar, D. 2016. Kontruksi Gaya Bahasa Jurnalistik Pada Majalah. Prosiding Jurnalistik. Seminar Penelitian Sivitas Akademika Unisba. ISSN 2460-6529. (Online). (http:// karyailmiah. unisba. ac. id/ index. php/ Jurnalistik/ article/view/4553/pdf). Diakses 1 Juni 2021.
Keraf, G. (2002). Keraf, G. (2002). Diksidan Gaya Bahasa. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Lawshe, C. (1975). A Quantitative Approach To Content Validity. Phrsonnhl Psychoi.Ogy, 24(4), 563-575.
Pratiwi, N., Gardjito, & Hamidah, A. (2017). Pengembangan Majalah Biologi Sebagai Media Pembelajaran Pada Pokokbahasan Protista Kelas X Mia Di Sman 7 Kota Jambi. Biodik, 3(1), 27-34. https://online-journal.unja.ac.id/biodik/article/view/4880/8809. Diakses tanggal 05 Desember 2020.
Pratiwi, I.T.M. & Meilani, R.I. (2018). Peran Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(2), 173-181. doi: 10.17509/jpmv3i2.11762. Availabel online at: http://ejournal.upi.edu/index.php/jpmanper.
Rahayu, A.P. (2015). Menumbuhkan Bahasa Indonesia yang Baik dan Benar dalam Pendidikan dan Pengajaran. Jurnal Paradigma, 2(1), 1-15. (Online). (http://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.php/paradigma/article/view/886). Diakses tanggal 10 Februari 2022.
Ramli, M. (2012). Media Dan Teknologi Pembelajaran . Banjarmasin: IAIN Antasari Press.
Rochmad. (2012). Desain Model Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika. Jurnal Kreano, 3(1), 59-72. ISSN : 2086-2334.
Setiawan, N. (2020). Pemaknaan Cover Majalah Tempo (Analisis Semiotika Cover Majalah Tempo Edisi 16 September-22 September 2019). Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(1), 81-87. e-ISSN: 2502-0579. (Online). (http://jurnal.utu.ac.id/jsource/article/view/1744). Diakses tanggal 17 Februari 2022.
Sitepu, B.P. 2015. Penulisan Buku Teks Pelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya Offset.
Subandy, Dede Lilis Ch. (2007). Sosialisasi Anak dalam Majalah "Bobo". Jurnal Komunikasi "Mediator". 8(1). DOI: https:// doi. org/ 10. 29313/ mediator. v8i1. 1235. e-ISSN 2581-0758 (Online). (https:// ejournal. unisba. ac. id/ index. php/ mediator/article/view/1235).
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suhaemi, A., Asih, E.T., & Handayani, F. (2020). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Belajar IPS SD. HOLISTIKA: Jurnal Ilmiah PGSD, 4(1), 36-45. (Online). (jurnal.umj.ac.id/index.php/holistika). Diakses 18 Maret 2022.
Suryani, I. F. (2015). Pengembangan Majalah Biore (Biologi Reproduksi) Submateri Kelainan dan Penyakit Pada Sistem Reproduksi Sebagai Sumber Belajar Mandiri Siswa SMA/MA. Skripsi. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.
Tugiati, T. & Kuntoro. (2019). Penggunaan Ejaan Bahasa Indonesia Sesuai Puebi Untuk Kepentingan Penulisan Perangkat Pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional LPPM UMP 2019. Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Muhammadiyah Purwokerto: Hal. 325-327.
Widyasari, L.A., Sarwanto, & Prayitno, B.A. (2013). Pembelajaran Biologi Menggunakan Model Accelerated Learning Melalui Concept Mapping Dan Mind Mapping Ditinjau Dari Kreativitas Dan Kemampuan Verbal Siswa. Jurnal Inkuiri, 2(3), 247-254. DOI: https://doi.org/10.20961/inkuiri.v2i03.9792. (Online). (http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/sains). Diakses 18 Februari 2022.
Widyokusumo, L. (2012). Desain Sampul Majalah sebagai Ujung Tombak Pemasaran. Humaniora. 3(2). 266-274. DOI: https://doi. org/10. 21512/humaniora. v3i2. 3408. (Online). (https://journal.binus. ac. id/index. php/Humaniora/article/view/3408) Diakses tanggal 9 Maret 2021.
DOI: https://doi.org/10.26418/edunaturalia.v3i1.54153
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indexed by:
This work is licensed under CC BY-NC 4.0