PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TALKING STICK TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS X MATERI ANIMALIA MAS AL JIHAD

Hayatun Salimah

Abstract


Conducted this research with the aimed of identify the effect of cooperative learning model type Talking Stick on the learning outcome of class X students animalia material MAS Al Jihad Pontianak City. Quasi experimental form of research and nonequivalent control group design. Saturated sampling is a technique applied in research, where class X B is chosen as the experimental class and class X C is chosen as the control class. The instrument used the multiple choice test 20 questions. With average experimental class learning outcome of 16.6 and a control class of 15.29. Obtained test result Mann Whitney Ucoun = 87.5 < Utable = 115, the conclusion there is the influence of experimental class students learning result applied cooperative learning model type Talking Stick with a value of effect size 0.88 classified high.

 

Key Words: Talking Stick, learning outcome, animalia.


Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian. Malang: Rineka Cipta.

Asdar, I, Gusmaweeti & Lida, D. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Talking Stick Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas Vii Smp N 2 Linggo Sari Baganti Kabupaten Pesisir Selatan. Pendidikan Biologi Fkip Universitas Bung Hatta. 2(4). 8-9. (Online). (http://ejurnal.bunghatta.ac.id/index.php?journal=JFKIP&op=view&path%5B%%5D=1876, diakses tanggal 15 oktober 2019).

Astuti, S., Afifah, N., & Afniyanti, E. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Pada Materi Sistem Gerak Pada Manusia Kelas VIII SMP Islam Kepenuhan Tahun Pembelajaran 2014/2015. E-Journal Mahasiswa Prodi Biologi. 1 (1), 1-2. (Online). (https://e-journal.upp.ac.id/index.php/fkipbiologi/article/view/360, diakses tanggal 15 oktober 2019).

Hamdayama, J. (2014). Model dan Metode (Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter). Bogor: Ghalia Indonesia.

Hartati, N., Putu, A., & Lestari, N. (2012). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Talking Stick (Tongkat Berbicara) Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Labuapi Tahun Ajaran 2011/2012 . J. Pijar MIPA, Vol. VIII No.1, 1-2. (Online). (http://jurnalfkip.unram.ac.id/index.php/JPM/article/view/52, diakses tanggal 15 oktober 2019).

Huda, M. (2013). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

. (2015). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Jihad, A., & Harris, A. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.

Kadir. (2015). Statistik Terapan: Konsep, Contoh dan Analisis Data dengan Program SPSS/Lisrel dalam Penelitian. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.

Majid, A. (2013). Strategi Pembelajaran. Remaja Rosdakarya: Bandung.

Sarbini & Lina, (2011). Perencanaan Pendidikan. Bandung: Pustaka Setia.

Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogjakarta: Ar-ruzz Media.

Siegel, S. (1997). Statistik Non Parametrik Untuk Ilmu-Imu Sosial. Jakarta: Gramedia.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

. (2014). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sutrisno, L. (2010). Effek Size. (Online). (http://www.scribd.com/doc/131910444/Meta-Analisis-Effect-Size#scribd, diakses tanggal 29 September 2019).




DOI: http://dx.doi.org/10.26418/edunaturalia.v2i2.46638

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Visitor Statistics 

Indexed by: