PENGEMBANGAN POP-UP MODULE MATERI SISTEM PENCERNAAN MAKANAN PADA MANUSIA KELAS VIII SMP
Abstract
This study aimed to develop pop-up module related to human digestive system of class VIII SMPN 3 Sungai Raya, and to discover students’ responses to the developed module. The Research and Development (R&D) method was conducted comprised 5 stages such as research and data collection, planning, product draft development, limited product testing, and the revision to the operational product. The product was evaluated by 2 validators to measure it’s feasibility by testing the contents, language, course, and graphic aspects. The test was employed to determine the students’ responses in the cognitive, affective, and conative aspects. The subjects in this study are the 8th-grade students of SMPN 3 Sungai Raya with 12 preliminary field test students. The validation of each showed a value of 1.00 with a high category. Limited trials showed that the averages of cognitive, affective, and conative dimensions were respectively 94,72%, 92,01%, 89,58% and the average of the students’ responses were 92,10%, categorized very strong. Therefore, the Pop-up module is feasible for teaching material and the response given by the student’s is positive.
Full Text:
PDFReferences
Amir, M., Muris & Arsyad, M. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pengalaman pada Peserta Didik Kelas XI IPA SMA Negeri 9 Pinrang [Online]. Jurnal Sains dan Pendidikan Fisika. 11 (3): 202-213. http://ojs.unm.ac.id/JSdPF/article/view/1756/769 diakses tanggal 8 agustus 2019.
Amri, S dan Ahmadi, I.K. (2010). Konstruksi Pengembangan Pembelajaran Pengaruhnya Terhdap Mekanisme Dan Pratek Kurikulum. Jakarta: PT Prestasi Pustakaraya.
Arsyad, A. (2010). Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Asfiah, N., Mosik dan Purwantoyo, E. (2013). Pengembangan Modul IPA Terpadu Konstektual Pada Tema Bunyi [Online]. Unnes Science Education Journal. 2 (1). https://journal.unnes.ac.id diakses tanggal 4 September 2019.
Daryanto. (2013). Menyusun Modul: Bahan Ajar dalam Persiapan Guru dalam Mengajar. Yogyakarta: Gava Media.
Depdiknas. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Depdiknas.
Dewi, N. & Muhammad, H.N. (2015). Merancang Pencapaian Kompetensi Dasar Melalui Perumusan Indikator. Artikel E-Buletin Edisi Maret 2015. ISSN. 2355-3189.
Gregori, J. R. (2011). Tes Psikolog, Sejarah Prinsip dan Aplikasi. (Penerjemah:Amir Kumara). Jakarta: Erlangga.
Khoirotun A., A. Y. A. Fiyanto, & A. K. Riqqoh. (2014). Perancanagan Buku Pop-Up Museum Sangiran sebagai Media Pembelajaran Tentang Peninggalan Sejarah [Online]. Jurnal Desain Komunikasi Visual, 2(1):2. http://jurnal.stikom.edu/index.php/artnouveau diakses tanggal 8 April 2018.
Kurniawan, W., Kresnadi, H., & Triansyah, A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android untuk Mata Kuliah Bulu Tangkis [Online]. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. 7 (5): 1- 9. http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/25475 diakses tanggal 4 September 2019.
Lismayanti, M. dkk. (2016). Pengembangan Buku Pop-up Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Cructacea untuk SMA Kelas X [Online]. Jurnal Universitas Jambi, 18(1): 44-48. https://online-journal.unja.ac.id/humaniora/article/view/3013, diakses tanggal 8 April 2018.
Nugroho, L.I. (2016). Pengembangan Pop-up Module Berbasis Pendekatan Saintifik pada Pokok Bahasan Ekologi Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Biologi (Siswa Kelas X SMAN Kalisat Jember). Skripsi: Universitas jember.
Poerwadarminta. (2007). Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Prastowo, A. (2013). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: DIVA Press.
Purwanto, Rahadi, A., Lasmono, S. (2007). Pengembangan Modul. Jakarta: Seri Teknologi Pembelajaran.
Riduwan. (2015). Dasar-Dasar Statistika. Bandung: Alfabeta.
Rusman. (2014). Model-Model Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Sadjati, I.M. (2016). Hakikat Bahan Ajar [Online]. www.repository.ut.ac.id/4157/I/IDIK4009-M1.pdf diakses tanggal 2 Agustus 2019.
Safri, M., Sari, S. A., Marlina. (2017). Pengembangan Media Belajar Pop-Up Book Pada Materi Minyak Bumi [Online]. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 1(5): 107-113. http://jurnal.unsyiah.ac.id/jpsi diakses tanggal 8 April 2018.
Septiani, D., Ridlo S., & Setiati, N. (2013).Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Multiple Intelligences pada Materi Pertumbuhan dan Perkembangan [Online]. Unnes Journal of Biology Education. 2 (3): 360-365. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ujbe/article/view/3098 diakses tanggal 4 September 2019.
Setyawan, D., Usada & Mahfud, H. (2014). Penerapan Media Pop-Up Book untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara [Online]. Jurnal Didaktika Dwija Indria. 2(11):1-5. http://fkip.uns.ac.idindex.phppgsd diakses tanggal 8 April 2018.
Sitepu, B. P. (2015). Penulisan Buku Teks Pelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sukmadinata, N. S. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Wicaksono, D. P., Kusmayadi, T. A., &Usodo, B. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbahasa Inggris Berdasarkan Teori Kecerdasan Majemuk (Multiple Intelligences) pada Materi Balok dan Kubus untuk Kelas VIII SMP [Online]. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika. 2(5): 534-549.https://media.neliti.com/media/publications/124117-ID-pengembanganperangkat-pembelajaran diakses tanggal 4 September 2019.
Wulandari. (2015). Pengembangan Modul Berbentuk Pop-up dan Smash Book Materi Sistem Reproduksi Manusia di SMA Kesatrian 1 Semarang. Skripsi: Universitas Negeri Semarang.
DOI: https://doi.org/10.26418/edunaturalia.v1i1.42982
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indexed by:
This work is licensed under CC BY-NC 4.0