KELAYAKAN SCRAPBOOK SUB MATERI PEMANFAATAN KEANEKARAGAMAN HAYATI INDONESIA

Herlenda Herlenda, Syamswisna Syamswisna, Reni Marlina

Abstract


This research aimed to determine the feasibility of using scrapbook in teaching sub-topic of biodiversity in Indonesia. The type of research was descriptive qualitative research. The determination of the validator was obtained through purposive sampling. The scrapbook education media was validated by two lecturers of Biology Education Study Program at Tanjungpura University and three Biology teacher of grade X at three schools in Simpang Hilir District. The scrapbook media was validated based on three aspects: format, content and language. Based on validator's assessment which was analysed using , the scrapbook was categorized  in the valid category with a calculated CVI value of 1.00 so that it is appropriate to be used as a learning media on the sub-material utilization of Indonesian biodiversity.

Full Text:

PDF

References


Ariani, N. O. (2014). Penggunaan Media Buku Tempel dalam Model Pembelajaran Langsung untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IVB Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1).

Arsyad, A. (2017). Media Pembelajaran. Jakarta: Pt Raja Grafndo Persada.

Astuti, A. P. (2013). Peningkatan Keterampilan Menulis Poster dengan Pendekatan Kontekstual Menggunakan Media Scrapbook Bertema Konservasi Bahasa dan Budaya Pada Siswa Kelas VIIIB SMP Negeri 2 Mertoyudan Magelang Tahun Pelajaran 2012/2013. Artikel Universitas Negeri Semarang.

Azyura, E.N. (2018). Pengaruh Media Scrapbook Terhadap Hasil Belajar IPS Tema 7 Indahnya Keragaman di Negeriku Kelas IV. Jurnal Pgsd,6(8):1417-1426.

Damayanti, M. (2017). Pengaruh Media Scrapbook (Buku tempel) Terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Keragaman Rumah Adat di Indonesia Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pgsd, 5 (3) : 803– 811.

Djamarah, S.B. & Aswan, Z. (2014). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Ekawarna. (2007). Mengembangkan Bahan Ajar Mata Kuliah Permodalan Koperasi untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal makara sosial humaniora, 11(1): 42-47.

Jatmika, H.M. (2005). Pemanfaatan Media Visual dalam Menunjang Pembelajaran Jasmani di Sekolah Dasar. Jurnal pendidikan jasmani Indonesia, 3 (1). 89-99.

Lawshe, C.H. (1975). A Quantitative Approach to Content Validity. Personnel Psychology 563-575.

Novitasari, K. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Scrapbook Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran SKI Kelas V MI Al-Hayatul Islamiyah. Skripsi :Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Nurseto, T. (2011). Membuat Media Pembelajaran yang Menarik. Jurnal ekonomi dan pendidikan, 9 (1):19:35

Rosihah, I. & Aan, S.P. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Berbasis Konteks Budaya Banten Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Di Sekolah Dasar. Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 4 (1): 35-49.

Safitri, R.H. (2017). Pengaruh Media Scrapbook Sciencetale Terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Proses Daur Air di Sekolah Dasar. Jurnal Pgsd, 5(3) :1065-1074.

Sanaky, H.A. (2011). Media Pembelajaran.Yogyakarta: Kaukaba Diparitara.

Sudjana, N & Ahmad, R. (2013). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sugiyono. (2016). Media Pembelajaran. Jakarta : Rajawali Persada.

Sukardi. (2015). Metodologi Penelitian Pendidikan. Yogyakarta : PT Bumi Aksara.

Susilana, R. & Riyana, C. (2009). Media Pembelajaran. Bandung: CV.Wacana Prima.




DOI: http://dx.doi.org/10.26418/edunaturalia.v1i1.42973

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Visitor Statistics