MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATERI INTERAKSI MAKHLUK HIDUP DAN LINGKUNGANNYA MENGGUNAKAN MODEL KOOPERATIF TIPE STAD BERBANTUAN VIDEO DI KELAS VII A SMP

Dewi Yahayu, Kurnia Ningsih, Titin Titin

Abstract


This study aimed to improve students’ learning outcomes through video-assisted STAD of cooperative learning types. The topic of study was the interaction between living things and their environment, which taught in the class of VII A SMP Islam Bawari, Pontianak. This research adopted a classroom action research (CAR) with two cycles which executed in two meetings. Each cycle consisted of four stages: planning, action, observation, and reflection. The instrument for data collection included learning observation sheets and learning achievement test. In the implementation of the video-assisted STAD model, all stages in cycle I and II were entirely (100%) implemented following the planned learning design. The average student learning outcomes increased from 77.00 (cycle I) to 86.60 (cycle II) with the percentage of completeness (Kriteria Ketuntasan Minimal, KKM) of 76% and 92% for the cycle I and II, respectively. Overall, the implementation of STAD, which was assisted by the video, succesfully improved students’ learning outcomes on the topic of interaction between living things and their environment of class class VII A SMP Islam Bawari.

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2015). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Bistari. (2015). Mewujudkan Penelitian Tindakan Kelas. Pontianak: Ekadaya Multi Inovasi.

Esminarto., Sukowati., Nur, S., Khoirul, A. (2016). Implementasi Model STAD Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Riset dan Konseptual. 1 (1) : 20-27. (Online). (http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved= 2ahUKEwigluvPlvDkAhXXZCsKHV5Co8QFjABegQIBRAC&url=http%3a%2F%2Fjurnal.unublintar.ac.id%2Findex.php%2Fbriliant%2Farticle%2Fdownload%2F252F2&usg=AovVaw16HxImKUP2rXoCZ9nFVnlB, diakses tanggal 21 April 2019).

Husain & Muchlis. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA (Bagian-Bagian Tumbuhan) Dengan Pemanfaatan Lingkungan Alam Sekitar Kelas IV SDK Padat Karya. Jurnal Kreatif Tadulako 4 (5) : 123-124.(Online)https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=2ahUKewjygJi9r6_mAhXDV3wKHaw_DE0QFjABegQIBRAC&url=https%3A%2F%2Fmedia.neliti.com%2Fmedia%2Fpublications%2F108212-ID-meningkatkan-hasil-belajar-siswa-pada-ma.pdf&usg=AOvVaw0hKhN_-iM5-GD00PT77HOQ, diakses tanggal 11 Desember 2019).

Jihad & Abdul. (2009). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta : Multi Pressindo.

Kustandi & Bambang. (2013). Media Pembelajaran Manual dan Digital. Bogor: Ghalia Indonesia.

Marliyah (2010). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Melalui Penggunaan Alat Peraga Konkrit Pada Siswa Kelas IA SDN Darungan 01 Kecamatan Tanggul Kabupaten Jember. Jurnal Pancaran. 3 (4) : 152-162. (Online (https://www.google. com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&ved=2ahUKEwjygJi9r6_mAhXDV3wKHaw_DE0QFjAEegQIARAC&url=https%3A%2F%2Fjurnal.unej.ac.id%2Findex.php%2Fpancaran%2Farticle%2Fdownload%2F997%2F799%2F&usg=AOvVaw2u4uQWm33567xQJBr11IdZ, diakses tanggal 11 Desember 2019).

Medianty, Amrul & Elvinawati. (2018). Penerapan Model Discovery Learning Dengan Menggunakan Media Video Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPA 1 SMAN 1 Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Kimia. 2 (1) : 58-65. (Online) (https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwii1cy23 PDkAhUbiHAKHTiXBPkQFjAAegQIAhAC&url=https%3A%2F%2Fejournal.unib.ac.id%2Findex.php%2Falotropjurnal%2Farticle%2Fdownload%2F4689%2F2575&usg=AOvVaw2xbzZglVZ2cwDskaNJObYq, diakses tanggal 21 april 2019).

Muslich. (2013). Melaksanakan PTK itu Mudah. Jakarta : Bumi Aksara.

Riyadi, Meti & Bowo. (2015). Peningkatan Hasil Belajar Biologi Dengan Penerapan Model Kooperatif Tipe STAD Pada Siswa Kelas X-F SMA Negeri 1 Tangen Sragen Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Bio-Pedagogi. 4 (1) : 36-39. (Online)(https://jurnal.uns.ac.id/pdg/article/view /5360, diakses tanggal 22 maret 2019).

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Suprijono. (2014). Cooperative Learning. Celeban Timur : Pustaka Belajar.

Trianto. (2015). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan Kontekstual. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Uno, H.B., Lamatenggo,N., Koni, S.MA. (2014). Menjadi Peneliti PTK yang Profesional. Jakarta : PT Bumi Aksara.

Widodo & Lusi, (2013). Peningkatan Aktivitas Belajar dan Hasil Belajar Siswa Dengan Metode Problem Based Learning Pada Siswa Kelas VIIA MTs Negeri Donomulyo Kulon Progo Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Fisika Indonesia. XVII (49) : 37-40. (Online) (https://jurnal.ugm.ac.id /jfi/article/view/24410, diakses tanggal 18 april 2019).

Wiratno, A,T. (2016). Meningkatkan Hasil Belajar PKn Siswa Kelas V dengan Model Kooperatif Tipe STAD (Student Team Achievement Division). Jurnal Education. 2 (1) : 45-51. (Online) (http://jurnal.iicet.org /index.php/j-edu/article/view/31, diakses tanggal 23 April 2019).




DOI: https://doi.org/10.26418/edunaturalia.v1i1.42971

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Visitor Statistics 

Indexed by:

 

 

 

This work is licensed under CC BY-NC 4.0